Fortsatt god utvikling for Fremtind
– Den positive utviklingen skyldes først og fremst solid kjernevirksomhet i konsernet, i tillegg til lavere skadeprosenter enn i fjor. Vi fortsetter å redusere driftskostnadene våre, samtidig som vi opprettholder satsingen på digitalisering og utvikling av brukervennlige løsninger for kundene våre, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind.
Fremtind er eid av SpareBank 1 Gruppen AS (65 prosent) og DNB ASA (35 prosent). Fremtind inngår som datterselskap i SpareBank 1 Gruppen konsern.
Store resultatsvingninger fra korona
Resultatet fra forsikringsvirksomheten per tredje kvartal 2021 utgjorde 2.008 mill. kroner. Dette er blant annet påvirket av lave skadeprosenter som følge av koronatiltakene, og må ses i sammenheng med tilsvarende høye skadeprosenter i fjor. Forsikringsresultatet per tredje kvartal i fjor ble 711 mill. kroner.
Finansresultatet per tredje kvartal 2021 ble 401 mill. kroner, mot 212 mill. kroner per tredje kvartal i fjor. Dette gir en finansavkastning på 2,6 prosent, mot 2,5 prosent i samme periode i fjor.
Styrket lønnsomhet
Konsernets brutto erstatningskostnader endte per tredje kvartal 2021 på 5.697 mill. kroner. I tilsvarende periode i fjor var erstatningskostnadene på 6.493 mill. kroner. Brutto skadeprosent per tredje kvartal 2021 var 56,8 prosent, mot 68,6 prosent i tilsvarende periode i fjor.
Konsernets driftskostnader per tredje kvartal 2021 ble 2.421 mill. kroner, mot 2.498 mill. kroner i samme periode i fjor. Av dette utgjorde interne driftskostnader 1.246 mill. kroner, en reduksjon fra 1.448 mill. kroner per tredje kvartal i fjor. Nedgangen skyldes i all hovedsak effekter fra selskapets plan for kostnadsreduksjoner. Brutto kostnadsprosent ble 24,1 prosent, mot 26,4 prosent per tredje kvartal 2020.
Til sammen gir dette en combined ratio (CR) på 80,9 mot 95,0 i tilsvarende periode i fjor.
Økning i bestandspremie
Fremtind har en økning i premiebestanden på 548 mill. kroner per tredje kvartal, hvorav 400 mill. kroner i privatmarkedet og 148 mill. kroner i bedriftsmarkedet. Dette tilsvarer en årlig vekst på 5,7 prosent. Ved utgangen av tredje kvartal har Fremtind en total bestandspremie på 13.390 mill. kroner.
– Bestanden fortsetter å øke i både privat- og bedriftsmarkedet, og igjen viser vi styrken i samspillet med våre distributører SpareBank 1, DNB og LO, sier Grotmoll. – For øvrig har vi kommet igjennom sjokkvirkningene av pandemien på en god måte, etter en lang periode med 1000 medarbeidere på hjemmekontor. Etter åpningen av samfunnet i september, omstiller vi oss nå til en ny kontorhverdag med fleksibilitet innenfor rammer.
Morgendagens forsikringsselskap
Sett bort fra koronaeffektene, bekrefter resultatet per tredje kvartal at den underliggende lønnsomheten i Fremtind er god, drevet av sterkt fokus på lønnsomhetsstyring og risikoseleksjon. Konsernet fortsetter samtidig den målrettede satsingen på digitalisering for å legge et godt grunnlag for utvikling av nye produkter og tjenester, og for stadig mer effektive arbeidsprosesser.
– Vi vil også fremover fortsette å utforske og utvikle brukervennlige digitale løsninger og tjenester for kundene våre og styrke vår posisjon som morgendagens forsikringsselskap, fremhever Grotmoll.
Synergier som følge av fusjonen mellom forsikringsvirksomhetene til SpareBank 1 og DNB vil fortsette å materialisere seg i fjerde kvartal, etter hvert som aktivitetene knyttet til felles kjernesystem og plattform fullføres.
_____________________________
Kontaktperson
Kristin Vetleseter, kommunikasjonsdirektør Fremtind, tlf. 93 48 06 48, e-post kristin.vetleseter@fremtind.no
Nøkkelord
Kontakter
Kristin VetleseterKommunikasjonsdirektør Fremtind
Tel:934 80 648kristin.vetleseter@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
Dekkskift: Elbiler må vrakes etter feil håndtering av jekken9.4.2024 12:02:22 CEST | Pressemelding
Elbileiere som skifter dekk selv, bør være ekstra forsiktige. Feil bruk av jekken kan forårsake store skader på batteripakken.
Mange kjører elsparkesykkel ulovlig3.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Anslag fra forsikringsbransjen viser at kun et fåtall har forsikret sin elsparkesykkel. Det kan gi alvorlige konsekvenser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom