Fortsatt god utvikling for Fremtind

Fremtind Forsikring fortsetter den positive utviklingen fra første halvår. Konsernet leverte et resultat før skatt på 2.408 mill. kroner per tredje kvartal 2021, mot 923 mill. kroner på samme tid i fjor.
Fremtind leverte et resultat før skatt på 2.408 mill. kroner per tredje kvartal 2021, mot 923 mill. kroner på samme tid i fjor. Foto. Fremtind.

– Den positive utviklingen skyldes først og fremst solid kjernevirksomhet i konsernet, i tillegg til lavere skadeprosenter enn i fjor. Vi fortsetter å redusere driftskostnadene våre, samtidig som vi opprettholder satsingen på digitalisering og utvikling av brukervennlige løsninger for kundene våre, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind.

Fremtind er eid av SpareBank 1 Gruppen AS (65 prosent) og DNB ASA (35 prosent). Fremtind inngår som datterselskap i SpareBank 1 Gruppen konsern.

Store resultatsvingninger fra korona

Resultatet fra forsikringsvirksomheten per tredje kvartal 2021 utgjorde 2.008 mill. kroner. Dette er blant annet påvirket av lave skadeprosenter som følge av koronatiltakene, og må ses i sammenheng med tilsvarende høye skadeprosenter i fjor. Forsikringsresultatet per tredje kvartal i fjor ble 711 mill. kroner.

Finansresultatet per tredje kvartal 2021 ble 401 mill. kroner, mot 212 mill. kroner per tredje kvartal i fjor. Dette gir en finansavkastning på 2,6 prosent, mot 2,5 prosent i samme periode i fjor.

Styrket lønnsomhet

Konsernets brutto erstatningskostnader endte per tredje kvartal 2021 på 5.697 mill. kroner. I tilsvarende periode i fjor var erstatningskostnadene på 6.493 mill. kroner. Brutto skadeprosent per tredje kvartal 2021 var 56,8 prosent, mot 68,6 prosent i tilsvarende periode i fjor.

Konsernets driftskostnader per tredje kvartal 2021 ble 2.421 mill. kroner, mot 2.498 mill. kroner i samme periode i fjor. Av dette utgjorde interne driftskostnader 1.246 mill. kroner, en reduksjon fra 1.448 mill. kroner per tredje kvartal i fjor. Nedgangen skyldes i all hovedsak effekter fra selskapets plan for kostnadsreduksjoner. Brutto kostnadsprosent ble 24,1 prosent, mot 26,4 prosent per tredje kvartal 2020.

Til sammen gir dette en combined ratio (CR) på 80,9 mot 95,0 i tilsvarende periode i fjor.

Økning i bestandspremie

Fremtind har en økning i premiebestanden på 548 mill. kroner per tredje kvartal, hvorav 400 mill. kroner i privatmarkedet og 148 mill. kroner i bedriftsmarkedet. Dette tilsvarer en årlig vekst på 5,7 prosent. Ved utgangen av tredje kvartal har Fremtind en total bestandspremie på 13.390 mill. kroner.

– Bestanden fortsetter å øke i både privat- og bedriftsmarkedet, og igjen viser vi styrken i samspillet med våre distributører SpareBank 1, DNB og LO, sier Grotmoll. – For øvrig har vi kommet igjennom sjokkvirkningene av pandemien på en god måte, etter en lang periode med 1000 medarbeidere på hjemmekontor. Etter åpningen av samfunnet i september, omstiller vi oss nå til en ny kontorhverdag med fleksibilitet innenfor rammer.

Morgendagens forsikringsselskap

Sett bort fra koronaeffektene, bekrefter resultatet per tredje kvartal at den underliggende lønnsomheten i Fremtind er god, drevet av sterkt fokus på lønnsomhetsstyring og risikoseleksjon. Konsernet fortsetter samtidig den målrettede satsingen på digitalisering for å legge et godt grunnlag for utvikling av nye produkter og tjenester, og for stadig mer effektive arbeidsprosesser.

– Vi vil også fremover fortsette å utforske og utvikle brukervennlige digitale løsninger og tjenester for kundene våre og styrke vår posisjon som morgendagens forsikringsselskap, fremhever Grotmoll.

Synergier som følge av fusjonen mellom forsikringsvirksomhetene til SpareBank 1 og DNB vil fortsette å materialisere seg i fjerde kvartal, etter hvert som aktivitetene knyttet til felles kjernesystem og plattform fullføres.

_____________________________

Kontaktperson

Kristin Vetleseter, kommunikasjonsdirektør Fremtind, tlf. 93 48 06 48, e-post kristin.vetleseter@fremtind.no

Konsernsjef i Fremtind, Turid Grotmoll. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.