Fortsatt expansion av Bilias strategiska satsning på begagnade bilar

Bilias dotterbolag Netbil Begagnat AB har öppnat en ny anläggning för försäljning av begagnade bilar i Skövde. Under november månad kommer ytterligare en ny anläggning för försäljning av begagnade bilar att öppnas i Västerås. Dessa två anläggningar är de senaste tillskotten i Bilias strategiska satsning på försäljning av begagnade bilar, som totalt omfattar sju anläggningar. Netbil Begagnat AB köper in sina bilar från Bilias övriga verksamheter, men även från företag och privatpersoner. Via Netbil Begagnat AB får Bilia nu tillgång till ett bredare utbud av äldre bilar och fler bilvarumärken än vad Bilia har kunnat erbjuda tidigare.

”Bilia har genom åren framgångsrikt sålt nyare begagnade bilar. Genom denna satsning så breddar vi nu sortimentet – med både äldre bilmodeller och fler bilmärken än de som ingår i vår kärnaffär” säger Per Avander, VD och koncernchef för Bilia.

Netbil Begagnat i Sverige samt Bilia Outlet i Norge kommer med dessa två nya anläggningar att tillsammans ha sju anläggningar för försäljning av begagnade bilar. De redan etablerade anläggningarna är belägna i attraktiva affärsområden i Stockholm (Kungsängen och Kungens Kurva), Malmö (Jägersro), Göteborg (Högsbo) och Oslo (Økern). Netbil Begagnat bedriver även auktionsförsäljning av begagnade bilar på dessa orter. I Stockholm finns dessutom en separat verkstad för begagnade bilar.

Idag säljer Bilia cirka 50 000 begagnade bilar årligen i koncernen.

Göteborg den 1 september 2020

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Fakta om Biliakoncernen

Bilia är en av Europas största bilkedjor med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har cirka 140 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia, Alpine samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.

Bilia omsatte cirka 30 mdkr år 2019 och hade cirka 5 000 anställda.

ZetaDisplay launches next generation global software platform25.11.2020 08:30:00 CETPress release

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) announces the launch of its next-generation software platform for proprietary, cloud-based content scheduling and distribution. The upgraded ZetaDisplay Engage will be implemented with immediate effect with the Group’s international customer base. “Despite the uncertainty in the market, we have continued to invest in our software and services offer during 2020 to accelerate growth”, says CEO Per Mandorf. “After 5,000 manhours of development we are now ready to launch the latest version of our content management system steering our customers’ Digital Signage networks”, Mandorf continues. The upgrade will happen in two phases where the initial focus will be on a state-of-the-art user interface together with a future-proof cloud-based solution. The platform offers a broad range of functionality, is easily connectable to customers’ digital ecosystem and can also handle live data. In parallel, a new standard service catalogue has been l

ZetaDisplay lanserar nästa generations globala mjukvaruplattform25.11.2020 08:30:00 CETPressemelding

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) lanserar sin egenutvecklade nästa generations mjukvaruplattform för schemaläggning och distribution av molnbaserat innehåll. Den uppgraderade mjukvaran ZetaDisplay Engage kommer att implementeras med omedelbar verkan hos koncernens internationella kundbas. "Trots osäkerheten på marknaden har vi fortsatt att investera i vårt mjukvaru- och tjänsteerbjudande under 2020 för att accelerera tillväxten", säger VD Per Mandorf. " Efter 5 000 mantimmar av utveckling är vi nu redo att lansera den senaste versionen av vårt content management system som styr våra kunders Digital Signage-installationer", fortsätter Mandorf. Uppgraderingen kommer att ske i två faser där det inledande fokuset kommer att ligga på ett toppmodernt användargränssnitt tillsammans med en framtidssäker molnbaserad lösning. Plattformen erbjuder ett brett utbud av funktionalitet, är lätt att ansluta till kundernas digitala ekosystem och kan även hantera livedata. Parallell