Fortinet

Fortinet introduserer forbedrede AIOps-funksjoner på tvers av SD-WAN, Wired/Wireless, og 5G/LTE Gateway portefølje

FortiAIOps bygger på Fortinets rike historie med å utvikle kunstig intelligens for å levere handlingskraftig nettverksinnsikt for selvoptimaliserende ledelse

John Maddison, EVP av Products og CMO hos Fortinet

«Fortinet har brukt det siste tiåret på å modne AI- og ML-teknologien sin for å analysere over 100 milliarder globale sikkerhetshendelser om dagen og dekke alle typer trusler og angrepsteknikker, som informerer om 1 milliard daglige sikkerhetsoppdateringer til Fortinets produkter. Vi fortsetter vårt engasjement for AI-innovasjon og -automatisering ved å levere AIOps-funksjoner på tvers av vår robuste portefølje av bedriftsnettverksteknologi for å hjelpe kundene våre med å proaktivt forenkle dag 2-operasjoner og forbedre oppetiden til nettverket. Disse siste forbedringene er nok et viktig skritt mot virkelig autonome og selvhelbredende nettverk som konvergerer nettverk og sikkerhet.»

Nyhetssammendrag

Fortinet® (NASDAQ: FTNT), en global leder innen brede, integrerte og automatiserte cybersikkerhetsløsninger, kunngjorde i dag forbedrede AIOps-funksjoner på tvers av hele nettverksporteføljen, inkludert bransjens første kunstig intelligens-baserte nettverksdriftsadministrasjon for 5G/LTE-gatewayer. Kombinert med de siste AIOps-forbedringene til Fortinets Secure SD-WAN og Wired/Wireless LAN-portefølje, har nettverksdriftsteam tilgang til enda mer dynamisk innsikt og hendelseskorrelasjon over hele nettverket, noe som gjør FortiAIOps til den mest komplette AIOps-nettverksadministrasjonsplattformen i bransjen.

Økende hast for AI-forbedret nettverksautomatisering

Med akselerert digital innovasjon og den fortsatte veksten i den hybride arbeidsstyrken, har nettverket aldri vært mer kritisk for forretningssuksess. NOC-team blir stadig mer avhengige av kunstig intelligens-baserte administrasjonsverktøy som AIOps for å maksimere nettverkssynlighet, forbedre responstiden på uregelmessigheter og redusere ticket volumet for å rette opp potensielle nettverksproblemer.

Gartner® går ett skritt videre og sier: «Mens organisasjoner fortsetter å gjennomføre digital transformasjon, har ikke IT-drift lenger den luksusen å svare på problemer etter at de oppstår. I stedet må den bli proaktiv, involvere seg mer i hele verdistrømmen og som et minimum jobbe for å løse potensielle problemer før de påvirker brukeropplevelsen».

FortiAIOps leverer bedre synlighet og kontroll på tvers av nettverket

Fortinet startet sin reise med kunstig intelligens og maskinlæring for et tiår siden, og i dag kan FortiGuard Labs behandle over 100 milliarder sikkerhetshendelser per dag, fra mer enn 6 millioner enheter, for å gi praktisk innsikt som hjelper raskt med å identifisere nulldagstrusler og skadelig programvare, redusere antall falske alarmer, oppdage innsidetrusler og aktivere både automatiserte og menneskelige cybersikkerhetsresponser.

FortiAIOps bygger på denne rike historien innen AI og ML for å bringe synlighet til NOC-team ved å bruke disse prinsippene på alle lag i nettverket. I motsetning til mange nettverksleverandører, konvergerer Fortinet unikt nettverk og sikkerhet på tvers av LAN, trådløst LAN og WAN og knytter alt sammen med ett enkelt operativsystem og administrasjonskonsoll. Fortinet tar dette et skritt videre ved å integrere ikke bare sikkerhet, men også AIOps på tvers av hele nettverket for å tillate organisasjoner å få handlingskraftig Dag 2-nettverksinnsikt som proaktivt optimaliserer nettverk. Spesifikt gir FortiAIOps konfigurasjonsanbefalinger for maskinvare og programvare, og tilbyr forenklet løsning på problemer.

Fortinet har avansert sine FortiAIOps-funksjoner på følgende måter:

SD-WAN

Fortinet ble kåret til Leader in the 2022 GartnerÒ Magic QuadrantÔ for SD-WANfor tredje år på rad for Fortinet Secure SD-WAN, som nå drar nytte av forbedrede FortiAIOps-funksjoner, inkludert muligheten til å spore beregninger som grensesnitt, systemressurser og ISP-båndbredde, samt dynamisk beregning av SLA-grunnlinjer for å sikre at den beste ytelsen alltid oppnås.

Wired/Wireless LAN

Fra starten har FortiAIOps støttet Fortinet Wired/Wireless LAN-portefølje, inkludert FortiSwitch og FortiAP. Denne siste utgivelsen forbedrer Fortinets eksisterende kablet/trådløst LAN AIOps-funksjoner ved å forbedre evnen til å tilby NOC-team med sanntidssynlighet av potensielle problemer før nettverksbrukere blir negativt påvirket. Ytterligere forbedringer gir konfigurerbare SLA-er, slik at team kan tilpasse og finjustere deres foretrukne nettverksberegninger for å best representere nettverkshelsen deres.

5G/LTE Gateways

Tillegget av AIOps-funksjoner for å støtte FortiExtender 5G/LTE gatewayer gjør at Fortinet er den eneste leverandøren som tilbyr AIOps på en 5G/LTE-kobling. Denne kritiske utviklingen av AIOps utvider synligheten for NOC-team og tillater analyse av data ned til WAN koblingsnivå, ikke bare på SD-WAN abstraksjonsnivå. Dette hjelper IT-team å bedre diagnostisere problemer og sikre motstandskraft.

Analyse validering

"Fortinet leverer forbedrede AIOps-funksjoner og konsistent sikkerhet på tvers av LAN, trådløst LAN og WAN, som er av økende betydning for digitalt aktiverte bedrifter. Fortinets evne til å gi nettverksteam tilgang til høykvalitets innsikt som gjør dem i stand til proaktivt å optimalisere nettverket på tvers av SD-WAN, kablet/trådløst og 5G/LTE-gatewayer – fra én enkelt plattform og administrasjonskonsoll – er en verdifull funksjon i selskapets nettverksportefølje. Fortinet har en sterk historikk på mer enn 20 år som banebrytende for konvergensen av nettverk og sikkerhet, noe som har hjulpet med å gjøre selskapet til en av nøkkelpartnerne bedrifter stoler på for sine digitale og nettverkstransformasjonsbehov på tvers av campus, filial, edge og cloud."

– Brandon Butler, Research Manager, Enterprise Networks ved IDC

Flere nyttige sider

1 Gartner, Market Guide for AIOps Platforms, Pankaj Prasad, Padraig Byrne, Gregg Siegfried, 30 May 2022

Gartner, Magic Quadrant for SD-WAN, Jonathan Forest, Naresh Singh, Andrew Lerner, Karen Brown, September 2022

Gartner Disclaimer:

Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner's research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose. Gartner and Magic Quadrant are registered trademarks and service marks of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally and are used herein with permission. All rights reserved.

Om Fortinet

Fortinet
Sunnyvale
California

Om Fortinet

Fortinet (NASDAQ: FTNT) muliggjør en digital verden som vi alltid kan stole på gjennom sitt oppdrag for å beskytte mennesker, enheter og data overalt. Dette er grunnen til at verdens største bedrifter, tjenestetilbydere og offentlige organisasjoner velger Fortinet for å akselerere sin digitale reise på en sikker måte. Fortinet Security Fabric-plattformen leverer brede, integrerte og automatiserte beskyttelser på tvers av den digitale angrepsflaten, som sikrer kritiske enheter, data, applikasjoner og tilkoblinger fra datasenteret, til skyen til hjemmekontoret. Rangert som nr. #1 i de fleste sikkerhetsutstyr sendt globalt, stoler mer enn 580 000 kunder på Fortinet for å beskytte virksomhetene sine. Og Fortinet NSE Training Institute, et initiativ av Fortinet’s Training Advancement Agenda (TAA), tilbyr en av de største og bredeste treningsprogrammene i bransjen for å gjøre cybertrening og nye karrieremuligheter tilgjengelig for alle. Lær mer på https://www.fortinet.comFortinet Blog, og FortiGuard Labs.

Følg pressemeldinger fra Fortinet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fortinet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fortinet