Første smak av Ingebrigt Håker Flatens Tingingsverk til Vossajazz

Ingebrigt Håker Flaten, en av Norges mest tonesettende bassister gjennom de siste 30 årene, kommer snart med sitt mest personlige album hittil. I hans femtiende leveår forteller han historien om sitt liv i musikken og hvordan stedene han har bodd har formet han. Releasekonsert blir på Vossajazz søndag 26. september, hvor dette bestillingsverket skulle hatt premiere i 2020. I førsteomgang får vi singelen "MUSEUMPLEIN - For Amsterdam", en hyllest til Amsterdam, venner og musikk.

Ingebrigt Håker Flater - "MUSEUMPLEIN - for Amsterdam" - singel ute 27. august

Lytt: https://orcd.co/museumplein

Jakten på klangen - en historie om framdrift og motstand, kjærlighet og hjemlengsel

«(Exit) KNARR» er Tinginsverket til Vossajazz og urpremierere skulle vært i mars 2020, men på grunn av pandemien her det blitt utsatt to ganger. Men alle gode ting er som kjent tre! For første gang er bestillingsverket spilt inn på plate før det har hatt premiere på Vossajazz. Det betyr at det blir både plateslipp og urframføring av årets Tingingsverk «(Exit) KNARR» under årets Vossajazz, søndag 26. september.

I første omgang kommer singelen «MUSEUMPLEIN – for Amsterdam», en hyllest til Amsterdam, venner og musikk. Den inneholder spor av kraut-rock og James Blakes Never Learnt to Share.

Det er mulig å fortelle historien om musiker og komponist Ingebrigt Håker Flaten som en klassisk reiseskildring, med skipstypen Knarr som bilde på lang rekkevidde, fart og evnen til å holde seg flytende i storm. Historien kan også fortelles som rein musikk, slik verket (Exit) Knarr gjør. Musikken er fordelt på seks stoppesteder - en hyllest til menneskene, musikken og stedene som har forma han.

Bandet KNARR ble til etter at Ingebrigt Håker Flaten i 2019 fikk den store æren av å skrive det prestisjefylte ‘tingingsverket’ for Vossa Jazz 2020. COVID pandemien gjorde det umulig å gjennomføre Vossa Jazz som planlagt både i 2020 og i 2021. Ingebrigt har nå også flyttet ‘hjem’ etter 14 år i USA, og har som alle andre musikere under denne svert vanskelige perioden hatt en utfordrende tid der han har blitt tvunget til å tenke nytt. Men for Ingebrigt skapte dette også en fantastisk mulighet til å samle sammen et nytt band med en gjeng fantastiske Skandinaviske musikere han lenge har hatt lyst til å jobbe med.

Den prisvinnende norske bassisten, improvisasjonsmusikeren og bandlederen Ingebrigt Håker Flaten har vært i front av moderne kreativ musikk både i sitt hjemland Norge og internasjonalt siden tidlig på 1990-tallet. Han er kanskje mest kjent som medgrunnlegger og medlem av den skandinaviske supergruppen Atomic, men Håker Flaten har kombinert post-frijazzbeslektet utforskning og eksperimentering med behendig bruk av kvaliteter fra mange ulike idiomer i utallige samarbeid, band og prosjekter.

Ingebrigt Håker Flaten – acoustic and electric bass, compositions
Mette Rasmussen – alto saxophone