Første smak av Ingebrigt Håker Flatens Tingingsverk til Vossajazz

Ingebrigt Håker Flaten, en av Norges mest tonesettende bassister gjennom de siste 30 årene, kommer snart med sitt mest personlige album hittil. I hans femtiende leveår forteller han historien om sitt liv i musikken og hvordan stedene han har bodd har formet han. Releasekonsert blir på Vossajazz søndag 26. september, hvor dette bestillingsverket skulle hatt premiere i 2020. I førsteomgang får vi singelen "MUSEUMPLEIN - For Amsterdam", en hyllest til Amsterdam, venner og musikk.

Ingebrigt Håker Flater - "MUSEUMPLEIN - for Amsterdam" - singel ute 27. august

Lytt: https://orcd.co/museumplein

Jakten på klangen - en historie om framdrift og motstand, kjærlighet og hjemlengsel

«(Exit) KNARR» er Tinginsverket til Vossajazz og urpremierere skulle vært i mars 2020, men på grunn av pandemien her det blitt utsatt to ganger. Men alle gode ting er som kjent tre! For første gang er bestillingsverket spilt inn på plate før det har hatt premiere på Vossajazz. Det betyr at det blir både plateslipp og urframføring av årets Tingingsverk «(Exit) KNARR» under årets Vossajazz, søndag 26. september.

I første omgang kommer singelen «MUSEUMPLEIN – for Amsterdam», en hyllest til Amsterdam, venner og musikk. Den inneholder spor av kraut-rock og James Blakes Never Learnt to Share.

Det er mulig å fortelle historien om musiker og komponist Ingebrigt Håker Flaten som en klassisk reiseskildring, med skipstypen Knarr som bilde på lang rekkevidde, fart og evnen til å holde seg flytende i storm. Historien kan også fortelles som rein musikk, slik verket (Exit) Knarr gjør. Musikken er fordelt på seks stoppesteder - en hyllest til menneskene, musikken og stedene som har forma han.

Bandet KNARR ble til etter at Ingebrigt Håker Flaten i 2019 fikk den store æren av å skrive det prestisjefylte ‘tingingsverket’ for Vossa Jazz 2020. COVID pandemien gjorde det umulig å gjennomføre Vossa Jazz som planlagt både i 2020 og i 2021. Ingebrigt har nå også flyttet ‘hjem’ etter 14 år i USA, og har som alle andre musikere under denne svert vanskelige perioden hatt en utfordrende tid der han har blitt tvunget til å tenke nytt. Men for Ingebrigt skapte dette også en fantastisk mulighet til å samle sammen et nytt band med en gjeng fantastiske Skandinaviske musikere han lenge har hatt lyst til å jobbe med.

Den prisvinnende norske bassisten, improvisasjonsmusikeren og bandlederen Ingebrigt Håker Flaten har vært i front av moderne kreativ musikk både i sitt hjemland Norge og internasjonalt siden tidlig på 1990-tallet. Han er kanskje mest kjent som medgrunnlegger og medlem av den skandinaviske supergruppen Atomic, men Håker Flaten har kombinert post-frijazzbeslektet utforskning og eksperimentering med behendig bruk av kvaliteter fra mange ulike idiomer i utallige samarbeid, band og prosjekter.

Ingebrigt Håker Flaten – acoustic and electric bass, compositions
Mette Rasmussen – alto saxophone
Atle Nymo – tenor saxophone, Bb clarinet, bass clarinet
Eivind Lønning – trumpet
Oddrun Lilja Jonsdottir – vocals, electric guitar
Oscar Grönberg – piano, keyboards
Veslemøy Narvesen – drums, percussion
Olaf Olsen – drums, percussion

Cover art av Lars Elling
Ingebrigt Håker Flaten. Foto: Juliane Schutz

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!