Første prosjekt etter merfinansieringen er lyst ut

I dag er vegprosjektet S1 Kanebogen – Margrethe Jørgensens veg lyst ut.
-Vi forventer spadestikk like over nyåret, og estimert byggetid ca 4 år. Gjennomføring av prosjektet er en del av forhandlingene, så her kan tilbyderne komme opp med raskere løsninger for gjennomføring, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Geir Hartz Jørgensen.
Prosjektet S1 Kanebogen-Margarethe Jørgensens vei er en del av Bypakke Harstad i Troms og Finnmark fylke. Prosjektet er en videreføring av arbeidene med utbedring av innfarts åra langs Rv. 83 til Harstad, mellom Kanebogen og Seljestad. Parsellens lengde er 2,2 km. ÅDT er ca. 17500.
Kontrakten omfatter bl.a. utbedring av to kryssområder fra T-kryss til rundkjøring, etablering av en påkjøringsrampe for vegtrafikk, etablering av 2,2 km sykkelveg med fortau og GS-veg med tre bruer, tilhørende landskapsarbeider, støyskjerming, veglysanlegg og omlegging av en bomstasjon.
Arbeidene omfatter også etablering av nytt overvannssystem med gatesluker, sandfangkummer og transportledning av overvann for riksveien.
For Harstad Kommune utføres VA-arbeider. Det skal også etableres en liten sjøfylling med tilhørende VA-renseanlegg.
Trepartssamarbeid
Harstadpakken er et samarbeid mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Prosjektet er utviklet i tråd med samfunnsmålene stortingsproposisjon 119S (2013/2014), og som videreføres i stortingsproposisjon 204S (2020/2021):
- Harstad sentrum skal i 2040 ha et transportsystem som gir et godt bomiljø og gjør det trivelig å gå, sykle og oppholde seg i sentrum.
- Innfartsåren fra sør skal i 2040 ha et transportsystem som binder sammen bebyggelse og virksomheter på langs og tvers på en god måte for alle trafikantgrupper.
Trafikkavviklingen og konkurransegrunnlaget
Statens vegvesen har parallelt med finansieringsprosessen jobbet med å kvalitetssikre, forbedre og forenkle konkurransegrunnlaget som nå er lyst ut. Jeg er svært godt fornøyd med det arbeidet som organisasjonen har gjort i denne perioden, og føler meg trygg på at vi har et godt grunnlag for konkurransen sier Geir Hartz Jørgensen, prosjektleder i bypakke Harstad, Statens vegvesen.
Vi går nå inn i en prekvalifiseringsfase, og går så over i forhandlinger med inntil 5 kvalifiserte tilbydere. Trafikkavviklingen vil være en sentral utfordring, og dette er da også et viktig tildelingskriterie som entreprenørene blir vurdert på. Allikevel må Harstadsamfunnet i deler av utbyggingsfasen bidra for å løse utfordringene. Dette vil vi komme med mer informasjon om etterhvert, men aktuelle bidrag kan være at flere kjører sammen, kjører til andre tider, flere velger buss, sykkel eller gange avslutter Jørgensen.
Viktig for Harstadsamfunnet
Denne utlysningen er startskuddet for en rekke prosjekter i Harstadpakken som vil gjøre Harstad til en bedre by å bo og ferdes i mener ordfører Kari-Anne Opsal.
– Harstadpakken del II utløser investeringer og etableringer som har stått på vent i påvente av avklaring. Detter er helt nødvendig for at vi skal kunne utvikle næringslivet og byen vår slik vi ønsker. Men gladest er jeg på vegne av de myke trafikantene. Nye løsninger for gående og syklende vil gjøre Harstad enda tryggere og triveligere, sier hun.
– Realisering av trinn 2 i Harstadpakken er meget viktig for videreutvikling av Harstad by og Sør-Troms-regionen, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap), i Troms og Finnmark fylkeskommune. Dette første prosjektet vil gjøre fremkommeligheten bedre på innfartsåren, og siden vi ikke har egne kollektivfelt så vil dette også forbedre fremkommeligheten for bussen avslutter hun.
Kontaktpersoner:
Prosjektleder, Statens vegvesen, Geir Olaf Erling Hartz Jørgensen, mobil: 90524001
Ordfører Kari-Anne Opsal
Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap), i Troms og Finnmark fylkeskommune
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom