Første møte for nytt Kringkastingsråd

Til sammen 627 henvendelser venter det nye Kringkastingsrådet når det har sitt første møte torsdag 17. februar.

FOTO: NRK/KLARA SKOVRO THORESEN
Nytiltrådt leder i Kringkastingsrådet, Snorre Valen, styrer det hele når det nye Kringkastingsrådet har sitt første møte torsdag 17. februar. FOTO: NRK/KLARA SKOVRO THORESEN

Hele 11 av 14 medlemmer av rådet er nye når de møtes torsdag. Snorre Valen har tatt over som leder av rådet, mens Vilde Schanke Sundet er ny nestleder.

Hele 627 henvendelser har kommet inn til Kringkastingsrådet siden det gamle rådet hadde sitt siste møte før jul.

162 klager er kommet inn på NRKs dekning av Acer-saken, EUs strømpakke. Dette har rådet diskutert tidligere og Acer-saken kommer ikke opp i plenum torsdag.

Omstridt julekonsert

Det gjør imidlertid den mye omtalte julekonserten Kringkastingsorkesteret hadde i Nordstrand kirke. Her har NRK allerede beklaget og avpublisert, men saken vil likevel bli diskutert i rådet.

I plenum vil Kringkastingsrådet også se på henvendelser som er kommet om hvordan Dagsrevyen presenterte CV-en til de to kandidatene til stillingen som sentralbanksjef, innslag om Julian Asssange i "Arena", vold i programmet "Barna som ble holdt fanget", om klage på nyhetsdekning i Finmark, Supernytt om kongens nyttårstale og klage på innslag om slakting i programmet "Det gode bondeliv".

Som temasaker skal det nye Kringkastingsrådet få en orientering om NRKs dialog med publikum og en orientering om hvordan publikum bruker NRK.

Møte i Kringkastingsrådet 17. februar 2022, Marienlyst, Oslo.

Kl 0900 Åpning og gjennomgang av dagsorden v/rådsleder Snorre Valen.

Kl 0915 Gjennomgang av henvendelser til rådet.

Kl 1100 Pause

Kl 1115 NRKs dialog med publikum.

Kl 1200 Lunsj.

Kl 1245 Slik bruker publikum NRK. Innledning v/analysesjef Kristian Tolonen

Kl 1330 Informasjon fra NRKs ledelse v/Thor Gjermund Eriksen.

Neste møte i ​​​​​​Kringkastingsrådet er 17. mars.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videokanal

Erik Skarrud, spesialrådgiver
Tlf 950 77 414
E-post: erik.skarrud@nrk.no

FOTO: NRK/KLARA SKOVRO THORESEN

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.