Første mobilitetscontainer fra Otto på plass i Oslo

Tilbudet som Otto har er den eneste av sitt slag i Norge – deling av biler, elektriske sykler og elektriske sparkesykler i en og samme løsning. Stadig nye aktører får øynene opp for tjenesten og ser bruksmuligheter i tjenesten fra Otto. Som et resultat av det er nå er den første mobilitetscontaineren avduket, levert av Otto til kunden Veidekke.

Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune sto for den offisielle åpningen av mobilitetscontaineren på Ulven i Oslo. Otto står bak idé og konsept og er leverandør av el-syklene og el-sparkesyklene. Foto: Bertel O. Steen

Onsdag 26. august var det offisiell åpning av den første mobilitetscontaineren i sitt slag. Containeren inneholder fem elektriske sykler og tre elektriske sparkesykler fra Otto - et selskap i Bertel O. Steen -, og det er Ottos teknologi og app som benyttes når disse brukes.

Mobilitetscontaineren er et resultat av flere forhold: Veidekke bygger, på vegne av Obos, ca. 3 000 boenheter på Ulven i Oslo, og målet for entreprenør er en utslippsfri byggeplass. Oslo kommune ved Bymiljøetaten har også klare ambisjoner om en utslippsfri by, og tilbyr finansielle støtteordninger for å fremme miljøvennlige løsninger til aktører i markedet.

Og resultatet i dette tilfelle er altså miljøcontaineren med elektriske sparkesykler og sykler levert fra Otto til disposisjon for medarbeiderne på byggeplassen på Ulven.

En mobilitetscontainer med potensial

Containeren er en logistikkcontainer som er bygget om og som har fått montert inn en sykkelstasjon fra Otto. På taket er det montert solcellepanel som gjør at den er selvforsynt med strøm til lading av syklene og sparkesyklene når de står i ladestativet.

Otto står bak idé og design av containeren, mens underleverandører har stått for installeringen av solcellepanelene og selve byggingen.

– Containeren som Veidekke har kjøpt er den første vi har fått laget og er i så måte en prototype. Vi har allerede stor interesse fra ulike aktører som ønsker flere og jeg tror og vi kan utvikle containeren enda mer, sier Are Knutsen, daglig leder i Otto.

Et spleiselag med godt partnerskap

Under den offisielle åpningen var det taler både fra Veidekke, Obos, Bertel O. Steen og miljøbyråden. Det ble lagt vekt på det gode samarbeid og partnerskap, og det å sammen finne gode løsninger for å få klimautslippene ned.

– Mange forbinder naturlig nok Bertel O. Steen med bil og tradisjonelt bilsalg, men vi har også løsninger slik som Otto, der vi tilbyr en mobilitetstjeneste som en større del av reisen og der brukerens forflytningsbehov står i sentrum. Otto er en utfordrer til det etablerte, og vi er veldig stolte av å være tilstede her i dag under åpningen av denne mobilitetscontaineren, sier Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen.

For eventuelle spørsmål, vennligst kontakt:
Are Knutsen, daglig leder i Otto: 930 03 223 / are.knutsen@bos.no

- Det er gøy at en aktør som Veidekke ser verdien i tjenestene Otto tilbyr og at de har tatt i bruk de smarte støtteordningene som finnes i markedet. Vi ønsker Veidekke lykke til med denne flotte mobilitetscontaineren, sa Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen under den offisielle åpningen.  Foto: Bertel O. Steen
- Det er gøy at en aktør som Veidekke ser verdien i tjenestene Otto tilbyr og at de har tatt i bruk de smarte støtteordningene som finnes i markedet. Vi ønsker Veidekke lykke til med denne flotte mobilitetscontaineren, sa Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen under den offisielle åpningen. Foto: Bertel O. Steen
Containeren kan enkelt flyttes rundt på byggeplassen – eller til andre byggeplasser. Syklene og sparkesyklene kan benyttes av de som jobber på byggeplassen, enten for å ta seg rundt på området eller for å dra til og fra jobb.  Foto: Bertel O. Steen
Containeren kan enkelt flyttes rundt på byggeplassen – eller til andre byggeplasser. Syklene og sparkesyklene kan benyttes av de som jobber på byggeplassen, enten for å ta seg rundt på området eller for å dra til og fra jobb. Foto: Bertel O. Steen
Foto: Bertel O. Steen
Are Knutsen er daglig leder i Otto. Foto: Bertel O. Steen

Norges største varebilimportør venter kraftig økning i el-andel i 20216.1.2021 09:41:42 CETPressemelding