Første «Idol»-live med programledervikar

Med «Idol»-programleder Katarina Flatland i korona-karantene, går sesongens første livesending av «Idol» med Solveig Kloppen som vikar.
I KARANTENE: «Idol»-programleder Katarina Flatland er hjemme i karantene. Foto: Harald Dobloug

Førstkommende fredag kl. 20.00 er det duket for sesongens første direktesendte «Idol»-sending på TV 2, men dét blir uten programmets faste programleder, Katarina Flatland.

- I likhet med veldig mange andre er jeg satt i karantene. Dette som følge av en reise til Danmark som ble gjort før situasjonen kom ut av kontroll. På fredag er jeg 12 timer unna å gjøre den jobben jeg synes er morsomst i hele verden, og noe jeg har gledet meg til veldig lenge. Samtidig er dette nå en tid hvor vi alle sammen må bidra på alle måter. Det er lett å tenke at rådene ikke gjelder en selv, men eneste måten å stoppe viruset på er at alle tar det samfunnsansvaret som myndighetene ber oss om å ta, sier Katarina Flatland.

«Supervikar» med «Idol»-erfaring

Men Idol-sending blir det - med vikar.

- Jeg vet at Katarina hadde gledet seg veldig til å komme i gang med live-sendingene på «Idol». Når situasjonen er som den er så er jeg veldig glad for at vi har en sterk, god og erfaren erstatter i Solveig Kloppen, som kommer til å løse oppgaven på aller beste vis. Rett og slett en supervikar! Og så skal Katarina være klar til å lede Idol igjen neste fredag, sier TV 2s programredaktør Kathrine Haldorsen.

Kloppen er en av TV 2s mest erfarne programledere, og har også «Idol»-erfaring fra sesongene i 2004, 2005 og 2006 - den første sammen med Ingrid Gjessing Linhave og de to siste med Kåre Magnus Bergh.

Uten publikum - med eim av håndsprit

- Jeg gleder meg til å få lede en «Idol»-sending igjen, selv om jeg selvsagt skulle ønske det var under andre omstendigheter. I denne rare og uvirkelige tiden, hvor store deler av Norges befolkning sitter koronafaste i sofaen hjemme, er det fint å komme nær hverandre på andre måter, som gjennom dans og musikk. Vi følger statsministerens oppfordring om å ta vare på hverandre, men ikke på hverandre: Det blir sending uten publikum i salen, en meters avstand mellom alle involverte og med en umiskjennelig eim av håndsprit i rommet, sier Solveig Kloppen.

- Idols første livesending er i de tryggeste hender med Solveig Kloppen i spissen, og jeg skal bidra med stor entusiasme hjemme fra sofaen. Og så er jeg veldig klar for å lede resten av «Idol»-sesongen fra og med neste uke, smiler Katarina Flatland.

Som følge av koronasituasjonen blir det en litt annerledes «Idol»-sending.

- Vi følger selvsagt alle pålegg, retningslinjer og råd fra myndighetene. Det er en veldig spesiell situasjon å skulle lage et direktesendt underholdningsprogram i, men vi i TV 2 og produksjonsselskapet Fremantle jobber på spreng for å lage et godt og severdig show for seerne fredag kl. 20.00 - uten publikum i studio i H3 Arena på Fornebu, forteller programredaktør Kathrine Haldorsen.

Ni av ti deltakere er så langt klare for fredagens sending:

• Anna Anita Jaskiv (21), Hemnesberget
  • Bendik Solberg (20), Skaun
  • Josefine Janson (21), Jar
  • Tore Pedersen (17), Sunndalsøra
  • Aniston Mariyampillai (15), Bergen
  • Oda Gondrosen (23), Fredrikstad
  • Dina Matheussen (15), Asker
  • Markus Grønstad (26), Moss
  • Mari Eriksen Bølla (15), Bryne

Hvem som får den tiende plassen, stemt inn av tv-seerne, offentliggjøres fredag. Dette er dem som seerne kunne velge mellom:

• Jeki Villanueva (21), Volda
  • Kristian Haugstøyl (17), Åmli
  • Signe Sparby (17), Kirkenes
  • Sofie Haugland Sleire (18), Bergen
  • Lisa Eriksen (15), Oslo

Håvard SolemTeamleder

Teamleder for PR- og medieavdelingen.
Pressekontakt for Blålys, Idol, Kompani Lauritzen, Skal vi danse og TV 2s høstlansering.

Tel:934 35 922hvl@tv2.no

SUPERVIKAR: Solveig Kloppen - her på et bilde fra fjorårets «Norske Talenter»-sesong - stepper inn for Katarina Flatland i «Idol». Foto: Helene Kjærgaard Sviland/TV 2
NI AV TI IDOL-FINALISTER: Markus Grønstad (bak f.v.), Tore Pedersen, Oda Gondrosen og Josefine Janson. Foran f.v.: Aniston Mariyampillai, Bendik Solberg (liggende), Dina Matheussen, Anna Anita Jaskiv og Mari Eriksen Bølla. Foto: Helene Kjærgaard Sviland/TV 2