Første EQE SUV har ankommet Norge

Norges aller første EQE SUV ankom Drammen Havn nylig. Den nye SUVen tar med seg de beste elementene fra EQS SUV inn i en mer dynamisk forpakning, og forventes på norske veier i løpet av få dager. De aller første kundene kan forvente sin bil mot slutten av juni 2023.
Første EQE SUV har ankommet Norge. Foto: Mercedes-Benz Norge

- EQE SUV vil være en svært viktig modell de kommende årene, og vi er overbevist om at kundene vil bli like begeistret som det vi er. Den nye SUVen er som skreddersydd for det norske markedet med praktiske egenskaper som firehjulstrekk og tilhengerfeste som standard, kombinert med en luksuriøs og komfortabel kjøreopplevelse, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Kan snart oppleves hos landets forhandlere
Mercedes-Benz Norge besøkte Drammen Havn for å ta imot bilene, og den nye konserndirektøren i Mercedes-Benz Norge, Thorbjørn Myrhaug, kjørte den første bilen i land.

- Det var en unik opplevelse å kjøre den aller første norske EQE SUV trygt i land. Vi er stolte over å kunne tilby kundene våre enda en imponerende elektrisk modell, fortsetter Thorbjørn ydmykt.

Nå har de første bilene kommet til Norge, og kundene vil snart få mulighet til å både se og prøvekjøre dem. Allerede fra 11. mai kan bilene oppleves hos flere av landets forhandlere.

- Dette er en bil det virkelig er verdt å glede seg til. Vi kan knapt vente med å endelig la alle interesserte få prøvekjøre nye EQE SUV, og oppfordrer til å ta turen innom en av våre forhandlere for å få oppleve bilen selv, avslutter Thorbjørn entusiastisk.

En luksuriøs bil med praktiske funksjoner
EQE SUV har en rekkevidde på opptil 550 kilometer med utgaven EQE 500 4MATIC. I Norge er 4MATIC firehjulstrekk standard, og gjennom Torque Shift fordeles momentet intelligent og kontinuerlig mellom for- og bakakselen. På hurtigladestasjoner kan EQE SUV lades med opptil 170 kW, og med Electric Intelligence aktivert ved bruk av navigasjonen, forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov. Som et resultat er temperaturen ved ladepunktet i et optimalt område for effektiv lading.

EQE SUV har et høyt nivå av standardutstyr inkludert. Blant sikkerhetselementene finner kundene adaptiv cruise control, speilpakke med blindsonevarsling, parkeringspakke med 360-graders kamera og LED High Performance hovedlys. Av komfortelementer finner kundene elektriske seter med minnefunksjon foran, oppvarmet ratt, elektrisk bakluke og trådløs lading av mobiltelefon, som bare er noe av utstyret som følger med som standard. I tillegg kan kundene glede seg over et tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg, som også er standard.

Den nye SUVen har romslige innvendige dimensjoner, der takhøyde, benplass, samt albuerom, gjør EQE SUV til en av de mest romslige representantene for sin klasse. Bagasjeromsvolumet er på 520 liter som standard, men dersom bakseteryggen settes i cargoposisjon, kan volumet øke til 580 liter. Med baksetene nede er det totale volumet på 1.675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40 fordeling.

Tekniske data:

EQE 350 4MATIC

EQE 500 4MATIC

EQE 43 4MATIC

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Elektrisk motor

Permanent synkrone motorer (PSM)

292 hk

408 hk

476 hk

Dreiemoment