Første del av nye Trondheim S åpner i dag

Bane NOR Eiendom, som eier Trondheim S, har bygget den nye parkeringskjelleren under Fylkesveien og ut mot kanalen, mellom Jernbanebrua og Polithuset i Trondheim sentrum. Parkeringshuset, som vil hete Trondheim S P-hus, har 210 offentlige parkeringsplasser, som alle kan benytte seg av. 11 av plassene er avsatt som HC-plasser og det er montert hele 100 ladere for elbiler.
Fylkesveien over parkeringskjelleren er reetablert og rustet opp, og har blitt et flott byrom med fire kjørefelts vei der to er kollektivfelt, holdeplasser for Metrobuss, ny sykkelvei og en promenade langs kanalen.
- Vi flytter parkeringsplassene fra gateplan og under bakken, og frigjør dermed areal til byutvikling, brede fortau og sykkelvei. Dette er første byggetrinn i det som blir Norges mest moderne kollektivknutepunkt, sier Arne Hognestad, prosjektsjef i Bane NOR Eiendom.
Inn- og utkjøring til parkeringskjelleren vil være via Havnegata ved Scandic Nidelven, og inn- og utgang via nytt heis- og trappehus rett ved Jernbanebrua.
Nye Trondheim S ferdig i 2025
Bane NOR Eiendom starter nå det andre byggetrinnet, som blant annet vil inneholde Trondheims nye jernbanestasjon. Bygget kommer til å inneholde en helt ny stasjonsbygning med inngang fra Stasjonsplassen. Bygningen vil bli oppført langs Sjøgangen, og skal ligge som et lokk over de fire første jernbanesporene. Det vil inneholde ankomsthall og lokaler for servicefunksjoner, café og restaurant.
Den nye stasjonsbygningen blir mer brukervennlig med både heis og rulletrapper ned til sporene. I tillegg blir det bygget 12 000 kvadratmeter med kontorer i bygget. De forberedende arbeidene er i gang, og byggingen av den nye stasjonsbygningen starter for fullt rett etter nyttår. Bygget skal stå ferdig i fjerde kvartal 2025.
- Det er ikke ofte det bygges en ny jernbanestasjon i Norge. Nye Trondheim S er et grønt byutviklingsprosjekt, og skal bli et bedre kollektivknutepunkt for buss, båt og tog. Vi utvikler knutepunktet for at flere skal reise klimavennlig med tog og mer sømløst kollektivt, sier Hognestad.
Ny bydel på knutepunktet
I 2026 starter byggingen av om lag 250 nye boliger, handels/forretningsareal, ny og overbygget bussterminal for regional busstrafikk og innendørs sykkelparkering.
Gjennom byggingen av boliger skapes det en ny bydel med liv og aktivitet som binder sammen bydelen med både Midtbyen, Brattøra og østre bydeler. Attraktive og sørvendte næringsarealer på bakkeplan med bredt fortau vil også bidra til et mer levende område.
- Dette er en betydelig satsing der vi bygger en helt ny bydel. Å kombinere kollektivknutepunkt med bolig og næring bidrar til at flere kan bo og jobbe i sentrum og la bilen stå. Mindre bilbruk reduserer utslipp av eksos, svevestøv, mikroplast og CO2. I tillegg til å styrke kollektivtrafikken vil fortetting på knutepunkt redusere byspredning og økt arealbruk i randsonene, sier prosjektdirektør Dag Haugdal i Bane NOR Eiendom.
Øker kapasiteten på Trønderbanen
Togtilbudet i Trøndelag får også et historisk løft. Flere store prosjekter skal gi passasjerene og godstransporten et bedre, raskere og mer klimavennlig togtilbud.
Trønder- og Meråkerbanen går fra dieseldrift til grønn og utslippsfri elektrifisering. Vi bytter ut gamle signalsystem i Midt-Norge med et moderne, digitalt og nasjonalt system. SJ Norge har satt inn nye, hybride tog på Trønderbanen, der vi planlegger en dobling av kapasiteten med flere person- og godstog. Bane NOR Eiendom har også bygd nytt jernbaneverksted på Støren. Prislappen for den midtnorske jernbanesatsingen er på rundt 12 milliarder kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norAnne Sofie KirkhusmoPressesjefBane NOR
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noDøgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder




Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom