Första resultaten från Dan-NICAD II presenteras idag på ESC

Malmö den 27 augusti 2021

Första resultaten från Dan-NICAD II presenteras idag på ESC

Studien bekräftar en mycket god uteslutningsförmåga hos CADScor®, nära 50 % av patienter med medelhög risk för CAD kan uteslutas från ytterligare diagnostisering.

En hög andel av patienter med kronisk bröstsmärta löper medelhög risk för CAD (kranskärlssjukdom). ESC:s riktlinjer (2019) pekar på svårigheterna med att fastställa en tydlig strategi för att utesluta eller remittera dessa patienter.

Dan-NICAD II-studien inleddes i januari 2018 för att utvärdera icke-invasiva metoder i patienter som har remitterats till datortomografi av hjärtat för symptom som tyder på obstruktiv kranskärlssjukdom, däribland det nya CADScor®System från Acarix AB.

Den ursprungliga Dan-NICAD I-studien visade att CADScor® hade ett högt negativt prediktivt värde i en kohort om 1 675 patienter med misstänkt stabil kranskärlssjukdom.

Syftet med Dan-NICAD II-studien var att få en ännu större diagnostisk säkerhet i ytterligare 1 732 patienter i en expanderad åldersgrupp över 30 år, med särskilt fokus på patienter med medelhög risk.

”Med det höga negativa prediktiva värdet på 95 % bekräftar Dan-NICAD II-resultaten potentialen hos CADScor®System att tidigt utesluta kranskärlssjukdom.
Vad som också är intressant är att CADScor®System har kapacitet att omklassificera patienter med medelhög risk för kranskärlssjukdom, så att nära 50 % kan uteslutas från ytterligare tester utan att det ökar risken för obstruktiv kranskärlssjukdom. Därför har CADScor®System potential att komplettera en klinisk bedömning som ett stöd i beslut om det finns behov av fler tester”, säger samordnande prövare dr Laust Dupont Rasmussen vid Gødstrups sjukhus i Danmark.

”Idag remitteras många patienter med medelhög risk för kranskärlssjukdom till dyra och tidskrävande diagnostiska tester. Resultaten från Dan-NICAD II bekräftar fördelarna med CADScor® i ett tidigt skede i patientresan. Patienter med medelhög risk utgör upp emot hälften av alla patienter som söker vård för stabil bröstsmärta”, säger Per Persson, vd för Acarix.

För mer information, kontakta:
Per Persson, vd, e-post: per.persson@acarix.com, telefon: +46 73 600 59 90

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2021 kl. 11.30 CET.

Om Acarix:
Acarix grundades 2009 och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX). Acarix CADScor®System använder en avancerad sensor som placeras på huden ovanför hjärtat för att lyssna på ljudet av hjärtkontraktion och turbulent flöde. Det har utformats för att vara ett allt-i-ett-system i den meningen att signalen från hjärtat spelas in, bearbetas och visas som en patientspecifik s.k. CAD-score på skärmen. Presentation av mätresultaten erhålls på mindre än 10 minuter. Som en säker metod och lämplig för användning i både primärvården och på inneliggande patienter kan CADScor®System potentiellt komma att spela en viktig roll för patient-triage, något som gör att många patienter inte behöver undersökas ytterligare med invasiva, diagnostiska metoder. Redeye AB (+46 (0)8 121 576 90, certifiedadviser@redeye.se) är bolagets Certified Adviser. För mer information besök www.acarix.com.

Pritzker Military Museum & Library Announces Finalists in International Design Competition for the Cold War Veterans Memorial21.9.2021 17:09:16 CEST | Press release

Somers, Wisconsin, Sept. 21, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- In April 2021, the Pritzker Military Museum & Library, located in Chicago, launched an international competition for the new Cold War Veterans Memorial to be built in Somers, Wisconsin. After reviewing an impressive number of inspiring design concepts, four finalists have been selected to advance to Stage II of the competition. The Cold War Veterans Memorial will be a critical piece of the Pritzker Archives and Memorial Park Center (PAMPC) currently under development. “In missions on and off the battlefield, Americans of all stripes made immense sacrifices in defense of our national interest. They deserve to be recognized, and the weight of this era deserves to be understood. This Memorial will provide a place where their contributions are honored,” said Col. Jennifer Pritzker, Founder of the Pritzker Military Museum & Library. The four finalists are representatives from the U.S., Italy, Japan, and Jordan. These individuals and grou

Gordon Brothers Names Karl Werner President, International Commercial & Industrial21.9.2021 15:00:00 CEST | Press release

Boston, Sept. 21, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Gordon Brothers, the global advisory, restructuring and investment firm, has named Karl Werner President, International Commercial & Industrial. Werner, a former Ritchie Bros. executive, will join the senior leadership team to further develop and execute investment and disposition strategies across the firm’s International Commercial & Industrial practice. He and his team will partner with companies, their investors, lenders and advisors to overcome operational challenges, transform their businesses and dispose of assets. Werner comes to Gordon Brothers with an impressive 30-year track record in global asset management and disposition. He demonstrates innovative leadership in the commercial, industrial and auction industries where his teams have generated more than $1 billion in annual sales. “We are delighted to welcome Karl to Gordon Brothers,” said Frank Morton, CEO of International for Gordon Brothers. “He is a talented and consummate lead