Forstå nyhetsbildet med «Nyhetsblanding»

Synes du det er vanskelig å henge med i nyhetsbildet? I den nye podkasten «Nyhetsblanding» får du de viktigste nyhetene akkurat nå, presentert slik at du faktisk får oversikt.
Fanny Odden, Rima Iraki og Ole Klevan er programledere i den
 nye podkasten «Nyhetsblanding». Grafikk/foto: NRK
Fanny Odden, Rima Iraki og Ole Klevan er programledere i den nye podkasten «Nyhetsblanding». Grafikk/foto: NRK

− Nyheter formidles ofte på en typisk «nyhetsmåte». Det kan være vanskelig å sette seg inn i og henge med. Vi skal være et nytenkende alternativ. I «Nyhetsblanding» får du nyheter presentert på forståelig og tydelig vis, og så blir det en del gøy i tillegg, forteller Ole Klevan (30).

Han er programleder i denne podkasten sammen med Fanny Odden (25) og Rima Iraki (38). Hver fredag skal gjengen snakke om det de mener er ukens viktigste nyheter. Med en lett tone vil lytterne få oversikt over nyhetsbildet både her hjemme og ute i verden.

Nysatsningen har premiere fredag 1. oktober i appen NRK Radio, og blir også tilgjengelig på andre plattformer der du hører på podkast.

Lytterne kan påvirke agendaen
Som lytter kan du være med på å påvirke programmet. Hver uke kan du sende inn det du ønsker at programlederne skal ta opp, forklare eller snakke om. På den måten blir det du interesserer deg for en prioritet.

− Vi skal ikke bare ta for oss de viktigste nyhetene der ute, men ta opp de temaene som faktisk engasjerer lytterne våre. Vi vil snakke med publikummet vårt, og vise at vi tar dem på alvor, sier Odden.

Samtlige programledere er en del av NRK Nyheter. Klevan og Odden jobber blant annet med avdelingens Snapchat-konto, mens Iraki er kjent fra Dagsrevyen og Urix. Programlederne har noen klare tanker om hvordan de skal gjøre nyhetsbildet lettere å forstå.

− Vi stiller spørsmålene andre ikke tør å stille, men som alle egentlig lurer på. Vi tar alt fra bunn av og forklarer ord og begreper som kan oppfattes som vanskelige. Tydelighet og det å være forklarende står høyt, sier Klevan.

Om programlederne
Ole Klevan er journalist og programleder i NRK Nyheter. Han jobber med avdelingens Snapchat-konto, i tillegg til at han har jobbet mye med valget 2021. Ved siden av dette er han stand-up komiker.

Fanny Odden er også journalist for NRK Nyheter sin Snapchat. Hun har tidligere gjort stunt-reportasjer for TV 2, og har en helt egen innsikt og et eget inntrykk av nyhetsbildet.

Rima Iraki er journalist og programleder i NRK Nyheter. Tidligere var hun programleder i Dagsrevyen, men har nå tatt over Urix. Iraki vil ofte ta med saker hun jobber med i Urix til Nyhetsblanding, slik at podkastens lyttere vil få god oversikt over hva som rører seg i verden akkurat nå.

Fanny Odden, Rima Iraki og Ole Klevan er programledere i den
 nye podkasten «Nyhetsblanding». Grafikk/foto: NRK