Først feriepenger - så ferie

NITO mener: Hvis arbeidsgiver ikke kan utbetale feriepenger i sommer, kan arbeidsgiver heller ikke pålegge deg å avvikle ferie uten lønn.
Illustrasjonsbilde.       - Ansatte som ikke får utbetalt feriepenger, kan heller ikke pålegges å ta ut ferie uten lønn, sier Malin Rogne, advokatfullmektig i NITO.
Illustrasjonsbilde. - Ansatte som ikke får utbetalt feriepenger, kan heller ikke pålegges å ta ut ferie uten lønn, sier Malin Rogne, advokatfullmektig i NITO.

- Feriepenger er opptjente rettigheter som de ansatte har. Formålet med feriepengene er å kompensere for lønnsbortfall under ferieavvikling. Ansatte som ikke får utbetalt feriepenger, kan heller ikke pålegges å ta ut ferie uten lønn, sier Malin Rogne, advokatfullmektig i NITO.

Feriepenger og utbetaling

Ifølge Rogne har arbeidstaker rett til lønn for sitt arbeid. Under ferieavvikling skal det ikke arbeides, og arbeidstaker har i utgangspunktet ikke krav på lønn for disse dagene.

- Feriepengene skal kompensere for dette. Derfor er også ferielovens system slik at feriepengene skal utbetales sammen med siste lønning før ferien tar til, og senest en uke før ferien begynner.

- Alternativt kan arbeidsgiver betale lønn når arbeidstaker avvikler ferie, og utbetale den delen av feriepengene som overstiger vanlig lønn i juni. Det vil i praksis si at arbeidstaker får utbetalt alle opptjente feriepenger samtidig som det trekkes fem ukers lønn for ferieavvikling i juni, uavhengig av når på året ferien faktisk er avviklet.

Hun anbefaler arbeidstakere som opplever at de blir stående uten lønn eller feriepenger i sommer til å kontakte advokat.

Hva med permitterte?

Rogne påpeker at dersom arbeidsgiver ikke kan utbetale feriepenger i forkant av ferieavviklingen, må arbeidsgiver dekke lønn under ferien, så arbeidstaker ikke blir stående uten noen form for inntekt.

- Det samme må gjelde for permitterte arbeidstakere, som ikke har rett til dagpenger under ferieavvikling. En annen løsning ville stride imot ferielovens formål.

Malin Rogne, advokatfullmektig i NITO.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.