Forsmak på nye ŠKODA SUPERB – og rekordinntekter i Q1

ŠKODA slipper i dag designskisser som avslører de første detaljene til det moderniserte flaggskipet, SUPERB. Verdenspremieren blir under VM i Ishockey, som blir arrangert i Slovakias hovedstad, Bratislava, i mai. For første gang benyttes dette arrangementet til en billansering.
Ishockey er en dynamisk, kraftfull og folkelig sport – og dermed en perfekt match for den tsjekkiske bilprodusenten. ŠKODA har vært hovedsponsor for VM i Ishockey siden 1993, som sammen med sykkel utgjør en av pilarene merkets sponsorstrategi.
Designskissene viser renskårne frontlykter, tåkelys med en karakteristisk utforming, og den ŠKODA-typiske grillen. På bakluken erstattes merkeemblemet av bokstavene ŠKODA. Teknikken blir også oppgradert, og ikke minst: SUPERB vil nå kunne leveres som plug-in hybrid.
ŠKODAs flaggskip SUPERB har røtter tilbake til 1930-tallet. Etter en pause på mer enn 50 år, ble toppmodellen gjeninnført i 2001, og den moderne utgaven er nå i sin tredje generasjon. Den er blitt en stor suksess både som privatbil for familier, og som en komfortabel bil i businessflåter. I april 2017 passerte tredje generasjon SUPBERB en million produserte kjøretøy.
Rekord i salgsinntekter
Første kvartal 2019 kunne ŠKODA notere rekord i salgsinntekter: 4,92 milliarder Euro, en økning på 8,2% sammenlignet med første kvartal 2018. Utleveringen av biler gikk riktignok noe tilbake, ned 2,9%. Driftsresultatet (410 millioner Euro) og en salgsavkastning på 6,2 % er fremdeles høyt.
Økte investeringer i varige driftsmidler på 74,3% viser en betydelig satsing på nye modeller og elektromobilitet, og dette påvirker resultatet.
– Tross den utfordrende markedssituasjonen, oppnår vi sunne resultater i første kvartal av 2019. Den svake nedgangen i driftsresultat skyldes først og fremst negative valutaeffekter og høye investeringskostnader i nye modeller og fremtidige teknologier. På den andre siden øker volumet i Europa, og aktiv salgsstyring og tiltak for kostnadsreduksjon har en positiv effekt, sier Klaus-Dieter Schürmann, styremedlem med ansvar for finans og IT hos ŠKODA AUTO.
Kontakter
Morten MoumKommunikasjonssjef ŠKODA
Tel:+ 47 924 35 159morten.moum@moller.noBilder
Om ŠKODA
Škoda - Smarte løsninger hele veien
Følg pressemeldinger fra ŠKODA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ŠKODA
Verdenspremiere for nye Škoda Enyaq RS12.5.2025 10:01:10 CEST | Pressemelding
Škoda har åpnet for bestilling av den nye elektriske toppmodellen Škoda Enyaq RS. Škoda Enyaq RS starter fra kr 559.900.
Škoda åpner for bestilling av nye Elroq RS25.4.2025 09:57:30 CEST | Pressemelding
Škoda Elroq RS er den første versjonen av den nye kompakt SUV-en som blir tilgjengelig med firehjulstrekk. Škoda Elroq RS starter fra kr 479.900.
Verdenspremiere for Škoda Elroq RS3.4.2025 10:52:52 CEST | Pressemelding
Det nyeste medlemmet av RS-familien har to motorer som yter totalt 250 kW og er utstyrt med firehjulsdrift. Elroq RS kommer med en elektrisk rekkevidde i overkant av 550 kilometer, RS-detaljer og en omfattende liste med standardutstyr.
Ny kommunikasjonssjef for Škoda Norge3.3.2025 13:02:55 CET | Pressemelding
Alexander Ulvestad Hjermind blir ny kommunikasjonssjef for Škoda Norge i Harald A. Møller AS. Han tar over Škoda-rollen når forgjenger Christine Eiken Winther går over i en rendyrket rolle som kommunikasjonssjef for Audi Norge.
Her er de norske prisene for nye Škoda Enyaq9.1.2025 10:21:13 CET | Pressemelding
Nå åpner salget av helt nye Škoda Enyaq i det norske markedet, samtidig som de norske prisene offentliggjøres.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom