Forsmak på nye ŠKODA SUPERB – og rekordinntekter i Q1

ŠKODA slipper i dag designskisser som avslører de første detaljene til det moderniserte flaggskipet, SUPERB. Verdenspremieren blir under VM i Ishockey, som blir arrangert i Slovakias hovedstad, Bratislava, i mai. For første gang benyttes dette arrangementet til en billansering.
Ishockey er en dynamisk, kraftfull og folkelig sport – og dermed en perfekt match for den tsjekkiske bilprodusenten. ŠKODA har vært hovedsponsor for VM i Ishockey siden 1993, som sammen med sykkel utgjør en av pilarene merkets sponsorstrategi.
Designskissene viser renskårne frontlykter, tåkelys med en karakteristisk utforming, og den ŠKODA-typiske grillen. På bakluken erstattes merkeemblemet av bokstavene ŠKODA. Teknikken blir også oppgradert, og ikke minst: SUPERB vil nå kunne leveres som plug-in hybrid.
ŠKODAs flaggskip SUPERB har røtter tilbake til 1930-tallet. Etter en pause på mer enn 50 år, ble toppmodellen gjeninnført i 2001, og den moderne utgaven er nå i sin tredje generasjon. Den er blitt en stor suksess både som privatbil for familier, og som en komfortabel bil i businessflåter. I april 2017 passerte tredje generasjon SUPBERB en million produserte kjøretøy.
Rekord i salgsinntekter
Første kvartal 2019 kunne ŠKODA notere rekord i salgsinntekter: 4,92 milliarder Euro, en økning på 8,2% sammenlignet med første kvartal 2018. Utleveringen av biler gikk riktignok noe tilbake, ned 2,9%. Driftsresultatet (410 millioner Euro) og en salgsavkastning på 6,2 % er fremdeles høyt.
Økte investeringer i varige driftsmidler på 74,3% viser en betydelig satsing på nye modeller og elektromobilitet, og dette påvirker resultatet.
– Tross den utfordrende markedssituasjonen, oppnår vi sunne resultater i første kvartal av 2019. Den svake nedgangen i driftsresultat skyldes først og fremst negative valutaeffekter og høye investeringskostnader i nye modeller og fremtidige teknologier. På den andre siden øker volumet i Europa, og aktiv salgsstyring og tiltak for kostnadsreduksjon har en positiv effekt, sier Klaus-Dieter Schürmann, styremedlem med ansvar for finans og IT hos ŠKODA AUTO.
Kontakter
Morten MoumKommunikasjonssjef ŠKODA
Tel:+ 47 924 35 159morten.moum@moller.noBilder
Om ŠKODA
Škoda - Smarte løsninger hele veien
Følg pressemeldinger fra ŠKODA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ŠKODA
Škoda Elroq er turkameraten til Norges Tøffeste Kjendis11.9.2025 13:56:07 CEST | Pressemelding
I kveld er det premiere for 71° nord - Norges Tøffeste Kjendis, hvor tolv kjente personligheter skal kjempe om å vinne en Škoda Elroq – til en verdi av kr 399.000.
Verdenspremiere for Škoda Vision O-konseptet: Fremtidens elektriske stasjonsvogn9.9.2025 08:58:42 CEST | Pressemelding
Vision O er utviklet med kunden i sentrum, og tilbyr enestående kjøreopplevelser ved å kombinere innovasjon og funksjonalitet. Konseptbilen representerer dessuten neste generasjon av Škodas designfilosofi Modern Solid.
Škoda Epiq: Škodas minste elektriske SUV7.9.2025 15:07:26 CEST | Pressemelding
Utstillingsmodellen av Škoda Epiq gir et godt bilde av hvordan den kommende helelektriske urbane SUV-en vil se ut. Epiq er planlagt for produksjon allerede i 2026.
Škoda Vision O: Første glimt av interiøret25.8.2025 10:08:24 CEST | Pressemelding
Teaser-videoen viser en mulig designretning for fremtidens Škoda-modeller - basert på neste generasjon av designuttrykket Modern Solid
Škoda Vision O: Stasjonsvogn med aerodynamisk eksteriørdesign14.8.2025 11:00:45 CEST | Pressemelding
Den nye konseptbilen styrker Škodas posisjon som ledende aktør i det europeiske stasjonsvognsegmentet, og avslører detaljer om utviklingen av designuttrykket Modern Solid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom