ŠKODA

Forsmak på nye ŠKODA SUPERB – og rekordinntekter i Q1

Del
En oppfrisket SUPERB debuterer under VM i Ishockey i mai. Nytt design og oppdatert teknikk løfter ŠKODAs flaggskip ytterligere – og den kommer som plug-in hybrid.

ŠKODA slipper i dag designskisser som avslører de første detaljene til det moderniserte flaggskipet, SUPERB. Verdenspremieren blir under VM i Ishockey, som blir arrangert i Slovakias hovedstad, Bratislava, i mai. For første gang benyttes dette arrangementet til en billansering.

Ishockey er en dynamisk, kraftfull og folkelig sport – og dermed en perfekt match for den tsjekkiske bilprodusenten. ŠKODA har vært hovedsponsor for VM i Ishockey siden 1993, som sammen med sykkel utgjør en av pilarene merkets sponsorstrategi.

Designskissene viser renskårne frontlykter, tåkelys med en karakteristisk utforming, og den ŠKODA-typiske grillen. På bakluken erstattes merkeemblemet av bokstavene ŠKODA. Teknikken blir også oppgradert, og ikke minst: SUPERB vil nå kunne leveres som plug-in hybrid.

ŠKODAs flaggskip SUPERB har røtter tilbake til 1930-tallet. Etter en pause på mer enn 50 år, ble toppmodellen gjeninnført i 2001, og den moderne utgaven er nå i sin tredje generasjon. Den er blitt en stor suksess både som privatbil for familier, og som en komfortabel bil i businessflåter. I april 2017 passerte tredje generasjon SUPBERB en million produserte kjøretøy.

Rekord i salgsinntekter
Første kvartal 2019 kunne ŠKODA notere rekord i salgsinntekter: 4,92 milliarder Euro, en økning på 8,2% sammenlignet med første kvartal 2018. Utleveringen av biler gikk riktignok noe tilbake, ned 2,9%. Driftsresultatet (410 millioner Euro) og en salgsavkastning på 6,2 % er fremdeles høyt.

Økte investeringer i varige driftsmidler på 74,3% viser en betydelig satsing på nye modeller og elektromobilitet, og dette påvirker resultatet.

– Tross den utfordrende markedssituasjonen, oppnår vi sunne resultater i første kvartal av 2019. Den svake nedgangen i driftsresultat skyldes først og fremst negative valutaeffekter og høye investeringskostnader i nye modeller og fremtidige teknologier. På den andre siden øker volumet i Europa, og aktiv salgsstyring og tiltak for kostnadsreduksjon har en positiv effekt, sier Klaus-Dieter Schürmann, styremedlem med ansvar for finans og IT hos ŠKODA AUTO.

ŠKODA-storyboard

Kontakter

Bilder

Om ŠKODA

ŠKODA
ŠKODA
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye