Forslaget til ny inkassolov svir for bransjen, men dessverre også for de som sliter mest

En rapport med forslag til ny inkassolov foreslår opptil 50 prosent reduksjon i inkassobyråenes inntekter, i tillegg til en rekke økte krav til bransjen. Forslagene til kutt innebærer en usikker fremtid for inkassobransjen.
Aleksander Holand Nordahl, leder Virke Inkasso.

I over ett år har den regjeringsnedsatte arbeidsgruppen jobbet med forslag til endringer av dagens inkassolov. Lovforslaget reduserer særlig gebyrene for forbrukere som gjør opp saken sin tidlig i inkassoløpet, og de som har pådratt seg småkrav fra eksempelvis en ubetalt bompassering.

− Arbeidsgruppen har gjort en grundig jobb med lovforslaget, som harmonerer bedre med tiden vi lever i og tar større hensyn til de som skylder penger. Utfordringen er at kuttene er så dramatiske at de truer bransjens fremtid, sier leder i Virke Inkasso, Aleksander Holand Nordahl.

Virke Inkasso representerer et flertall av selskapene som tilbyr inkassotjenester i Norge, og har vært representert i arbeidsgruppen som har utarbeidet rapporten sammen med Finanstilsynet, Finans Norge, Forbrukerrådet og Justis- og beredskapsdepartementet.

− Forslaget legger opp til et bedre forhold mellom ubetalte regninger og inkassogebyret. Vi i inkassobransjen stiller oss bak rapporten, men frykter at den vil ramme inkassobyråene så hardt at det blir mindre ressurser til å følge opp de som virkelig trenger det. Derfor ber vi nå om at forslaget sendes på høring og utredes grundig, sier han.

Frykter konsekvensene
Forslaget til ny inkassolov ble overlevert fra arbeidsgruppen til nyutnevnt justisminister Monica Mæland (H) mandag formiddag. Dersom forslagene i rapporten blir vedtatt på Stortinget, vil inntektene til inkassobransjen kuttes med opptil 50 prosent. Samlet har inkassobransjen i dag et overskudd på 16 prosent, viser tall fra Finanstilsynet.

− Det er ikke vanskelig å skjønne at dette vil medføre nedskjæringer, tap av arbeidsplasser og konkurser. I ytterste konsekvens kan forslagene ramme så hardt at norske virksomheter vil bli mer forsiktige med å tilby forbrukere kjøp på kreditt, et system inkassobransjen er en viktig del av, sier Holand Nordahl.

Til tross for konsekvensene for inkassobransjen mener Holand Nordahl det var riktig å være med på utformingen av rapporten. Han peker på at dagens inkassolov er fra 1989, og trenger en modernisering.

− Vi har strukket oss langt for å få til et fremtidsrettet lovforslag. Nordmenn flest er flinke til å betale regningene sine i tide. Tilliten mellom forbrukerne og bedriftene er blant de høyeste i Europa og det gjør at de aller fleste kan ta opp kortsiktig gjeld for å håndtere uforutsette utgifter i hverdagen. Dette er viktig å ta vare på. Nå må vi få visshet rundt konsekvensene av forslagene, avslutter Holand Nordahl.

Kort om rapporten
Arbeidsgruppen har vært ledet av Justis- og beredskapsdepartementet med representanter fra Forbrukerrådet, Finanstilsynet, Finans Norge og Virke Inkasso. Rapporten foreslår blant annet:

• En reduksjon i gebyrbelastningen til de som skylder penger og ikke gjør opp saken før den går til inkasso.
  • En kraftig reduksjon i gebyrene til fordel for de som skylder penger, og tilhørende kutt i bransjens inntekter på opptil 50 prosent.
  • Større krav til inkassobransjens aktiviteter og kommunikasjon med de som skylder penger. Et av kravene er at kontakt via telefon ikke skal telle som et kontaktpunkt.
  • Økt kompetansekrav for inkassoselskapene.
  • Tydeligere regler for god inkassoskikk.

Vebjørn Varlid, kommunikasjonsrådgjevar.
E-post: vebjorn.varlid@virke.no

Aleksander Holand Nordahl, leder Virke Inkasso.

Virke Inkasso er bransjeforeningen for inkassoselskapene i Norge, og har omtrent 100 medlemsbedrifter. Inkassobransjen sysselsetter omtrent 2 100 personer.

Virke Inkasso er del av Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, som representerer over 22 000 virksomheter.