Forskningsdagene 2022: Oppdag havets hemmeligheter

Onsdag 21. september går startskuddet for Forskningsdagene, Forskningsrådets nasjonale forskningsfestival. Mange hundre arrangementer landet rundt sørger for at folk møter forskere. Det blir gøy, overraskende, sosialt og lærerikt.
Møt en forsker utenfor laboratoriet. De fleste arrangementene er gratis og åpne for alle.  Foto: Bård Gudim
Møt en forsker utenfor laboratoriet. De fleste arrangementene er gratis og åpne for alle. Foto: Bård Gudim

Vil du lære mer om forskning på isbading? Visste du at vi kan takke tang og tare for den perfekte softisen? Hvordan kan havet få fart på det grønne skiftet?  Nå kan du få svar på alt dette og mye mer, for det er ikke lite som skjer under Forskningsdagene!

Fremtiden ligger i havet
- Havet er eksistensielt for livet på jorden og sunne hav er avgjørende for å nå bærekraftsmålene, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.

- Havet er også viktig for næringsutvikling, matsikkerhet og transport. Norge er en havnasjon, og havet gir oss fantastiske muligheter som vi fremover må bli enda bedre på å utnytte. Derfor er jeg glad for at hav er årets tema på forskningsdagene, sier Sundli Tveit.

Forskningskaffe med Andreas Wahl
Hver morgen under festivalen slår Andreas Wahl av en prat med en forsker, direkte på Forskningsdagenes Instagramkonto klokken ni. Sett av noen minutter med morgenkaffen og lær noe nytt om hva det forskes på i Norge!

Utradisjonell formidling av forskning
Under festivalen kan man også bestille en forsker til lunsjen, klassen eller foreldremøtet. Det kan handle om vi kan stole på forskning og hvordan vi kan skape alternative læringsarenaer når skolen ikke klarer å møte elevenes behov. Escapespill, forsker-standup, bibelpub og foredrag som "Ikke vær en Covidiot! Lær om immunologi og vaksine på flanellograf" står også på menyen.

Kort om Forskningsdagene

• 21. september – 2. oktober 2022
  • Festivalen arrangeres i år for 28. gang
  • Årets tema er Hav
  • Festivalen er en del av det offisielle programmet under FNs Havforskningstiår
  • Nasjonal festival, mange hundre arrangementer på ca.160 steder i Norge
  • 14 forskningstorg over hele landet
  • De aller fleste arrangementene er gratis og åpne for alle
  • 100.000 publikummere i 2021
  • Universiteter, høyskoler, forskningsinstitutter, bedrifter, museer og biblioteker står bak arrangementene
  • Festivalen ledes av Forskningsrådet

Har du spørsmål? Ta kontakt med Sidsel Flock Bachmann, Forskningsdagene, sfb@forskningsradet.no eller 97755566.