Forsker og forfatter Bjørn Tordsson får Friluftslivets hederspris

Tordsson fikk beskjeden om at han tildeles Norges høyeste utmerkelse innen friluftslivet foran et femtitalls jublende studenter og tidligere kolleger.

HEDRES: Foreleser og formidler Bjørn Tordsson (t.v.) tildeles den gjeveste prisen innen norsk friluftsliv. Foto: Elin Enger

Bjørn Tordsson er både forsker, foreleser, friluftslivsveileder og forfatter. Som mottaker av Friluftslivets hederspris for 2021, er han i godt selskap. Tidligere prisvinnere er blant annet Olav Thon, dronning Sonja og Lars Monsen.

Den nå pensjonerte friluftsentusiasten er tidligere dr.scient. og førsteamanuensis i friluftsliv, natur- og kulturveiledning ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Hedersprisen han nå tildeles er den høyeste utmerkelsen det er mulig å få innen norsk friluftsliv.

I sin begrunnelse framhever juryen at Tordsson gjennom mange tiår har vært med på å forme og utvikle det norske friluftslivet.

– Han er en forteller som engasjerer, setter følelsene i sving og lar tilhøreren være med på en reise. Hans arbeid har rett og slett ført til at folk har tatt verdivalg og lagt om livene sine, sier jurymedlem Kjell Haugen.

Prisvinneren er kjent for sin særegne og poetiske formidlingsevne, som både veileder, foredragsholder, forfatter og samfunnsdebattant.

Han beskrives av juryen som en forkjemper for et bærekraftig friluftsliv, som ikke er redd for å si sin mening, ei heller for å provosere.

Haugen understreket at det er en toppbemannet jury som har kommet fram til vinneren, med både fylkesordfører, statsforvalter og stortingsrepresentanter representert.

Jeg er overveldet, det er bevegende, sier Tordsson om tildelingen.

Om den norske friluftslivsprisen

Den norske friluftslivsprisen er Norges høyeste utmerkelse innen friluftsliv. Prisen eies av festivalen Friluftsliv for alle og Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene. I tillegg til Friluftslivets hederspris deles det også ut en egen ildsjelpris. Tidligere vinnere av hedersprisen inkluderer Olav Thon, dronning Sonja og Lars Monsen. Prisen er tatt inn i Handlingsplanen knyttet til Stortingets Friluftslivsmelding.
Selve prisoverrekkelsen skjer i en høytidelig ramme i Fyrverkeriet kulturhus på Raufoss fredag 3. september.

Juryleder Dag Kaas: 918 15 240