Forsiktig optimisme blant norske småbedrifter

Fem måneder etter at norsk næringsliv ble kastet ut i den verste krisen siden krigen, ser man nå tegn til en gryende, men likevel forsiktig optimisme hos landets småbedriftseiere. Det viser en undersøkelse som ble gjennomført blant SMB Norges medlemmer forrige uke (6-8 august).
Administrerende direktør i SMB Norge

Svarene fra norske småbedriftseiere indikerer at sektoren fremdeles er sterkt preget av situasjonen, men at utviklingen nå går i riktig retning og at den aller verste økonomiske uroen tilsynelatende har lagt seg.

Aktivitetsnivået er bedre

15 prosent av bedriftseierne svarer nå at de ser en reell fare for konkurs dersom ikke situasjonen bedrer seg de kommende månedene. Det er en markant nedgang fra 41 prosent ved utgangen av mars.

- Det generelle aktivitetsnivået i SMB-sektoren ser ut til å ha hentet seg noe inn igjen i løpet av sommeren, og mye tyder på at «coronabunnen» for norsk næringsliv er passert, konstaterer SMB Norge-sjef Olaf Thommessen.

- Det er tydelig at usikkerheten mange småbedriftseiere kjente på i vår har dempet seg i takt med innfasing av krisetiltak og at man gradvis har fått bedre oversikt over situasjonen, sier Thommessen

Dramatisk med nye nedstengninger

SMB Norge-sjefen understreker imidlertid at sektoren fremdeles er i en svært sårbar situasjon og at en ny runde med nedstengninger vil få dramatiske konsekvenser for landets små og mellomstore bedrifter.

- Den positive utviklingen vi har sett gjennom sommeren vil viskes ut umiddelbart dersom man nå rykker tilbake til start og stenger ned på nytt. For hverdagsnæringslivet er det derfor ekstremt viktig at alle bidrar til å holde smittenivået under kontroll, slik at vi unngår å sende norsk økonomi ut i en ny krise, sier Thommessen.

Langvarig effekt

Selv om bunnen ser ut til å være passert, venter småbedriftseierne at det vil ta lang tid før norsk næringsliv er tilbake på et normalt nivå. Nesten halvparten (46%) av bedriftene i undersøkelsen tror det vil ta minst 3 år før situasjonen har normalisert seg etter krisen.

- Det er viktig å understreke at krisen ikke er over selv om pilene begynner å peker oppover igjen. Derfor er det utrolig viktig at man ikke faser ut krisetiltakene for fort. Det vil ta lang tid før bedriftene har landet trygt på andre siden av denne krisen, konstaterer Thommessen.

Sammen med andre parter i arbeidslivet vil Olaf Thommessen onsdag delta på et møte med regjeringen for å diskutere løsninger for de kommende månedene. Thommessen vil være tilgjengelig for kommentar under pressetreffet i etterkant av møtet.

Utvalgte funn fra undersøkelsen:

• 4 av 5 bedrifter venter lavere omsetning i 2020, sammenlignet med forventninger før spredningen av Covid-19. 1 av 3 venter at nedgangen blir på over 20 prosent.
  • 75 prosent av bedriftene sier nå at de ikke har problemer med å betale utgiftene sine, opp fra 55 prosent i mars.
  • 13 prosent av bedriftene oppgir at de har vanskeligheter med å utbetale lønn til ansatte. Det en halvering fra 26 prosent i undersøkelsen som ble gjennomført i slutten av mars.
  • 15 prosent av bedriftene sier de nå har vanskeligheter med å betale avgifter til myndighetene, ned fra 28 prosent i mars.
  • Halvparten (50%) sier at de fremdeles ikke har fått hjelp av krisepakkene.

Undersøkelsen ble gjennomført blant SMB Norges medlemsbedrifter i perioden 6-9 august 2020 med 500 respondenter.

Undersøkelsen kan lastes ned på SMB Norges hjemmeside - www.dinbedrift.no

Administrerende direktør i SMB Norge