Forprosjektet for ny lufthavn i Bodø igangsatt

Skisseprosjektet med anbefalt løsning ble ferdigstilt 31. august, og Avinor anbefalte der alternativ 1E, som også har fått støtte av både Bodø kommune og Forsvaret.

Slik kan den
nye lufthavnen bli. Illustrasjonsfoto: Avinor
Slik kan den nye lufthavnen bli. Illustrasjonsfoto: Avinor

Avinor har i skisseprosjektet utredet fem utbyggingsalternativer innenfor alternativ 1, som innebærer å flytte flyplassen én km sør-vest.​

Den 22. oktober besluttet Avinor gjennomføring av hele forprosjektet, og planen er at dette skal være ferdigstilt i overgangen 2020/2021. Samtidig pågår det en kvalitetssikring fra Samferdselsdepartementet (SD) og Finansdepartementet. Etter endt kvalitetssikring vil Avinor komme med en anbefaling til SD for endelig beslutning om alternativ.

I forprosjektet skal løsningene i skisseprosjektet detaljeres. Forprosjektet skal resultere i en detaljert kalkyle og en konsesjonssøknad.

- Vi er glad for at nødvendige avklaringer er på plass så vi kan gå videre med planleggingen av en ny lufthavn i Bodø. Prosjektet følger med det planlagt fremdrift, og vi er nå godt i gang med forprosjektfasen, sier konserndirektør i Avinor, Stine Ramstad Westby.​

Slik kan den
nye lufthavnen bli. Illustrasjonsfoto: Avinor
Slik kan den nye lufthavnen bli. Illustrasjonsfoto: Avinor