Fornøyde beboere i Stendis boliger

Hvert år gjennomfører Stendis avdeling for fag og kvalitet spørreundersøkelser blant alle beboere/brukere og kommunene som er oppdragsgivere for tilbudet om heldøgns omsorg. Målet med kundeundersøkelsene er å løfte brukertilfredsheten og kvaliteten på tjenestene, basert på brukernes og oppdragsgivernes tilbakemeldinger.
Stendi drifter 108 boliger med heldøgns omsorg for voksne beboere over hele landet, som i brukerundersøkelsene er delt i to hovedgrupper;
- Voksne beboere med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser
- Voksne beboere med psykiske utfordringer, rus eller demens
Beboere med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser
70 beboere (64 %) med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser har gjennomført undersøkelsen, 14 % uten bistand. Fordi beboerne innen heldøgns omsorg har ulike utfordringer kan undersøkelsen derfor gjennomføres digitalt eller på papir, alene eller med bistand fra en person de er trygge på, eller som en samtale mellom beboer og en i personalgruppen. Ca. halvparten av respondentene bor i enetiltak, halvparten i bofellesskap.
Resultatet viser at 89 % sier at de alt i alt har det bra, og når man i tillegg tar med de som svarer at det stemmer i noen grad, er tallet hele 97 %.
Resultat alle spørsmål til beboere med funksjonshemming/autismespekterforstyrrelser
Tema |
Fornøyd* |
Spørsmål |
Fornøyd* |
Trygghet |
99 / 84 % |
Trygg der jeg bor |
97 / 81 % |
Trygg på personalet |
100 / 81 % |
||
Får hjelp når det trengs |
99 / 88 % |
||
Imøtekommenhet |
96 / 83 % |
Blir møtt med omsorg |
96 / 83 % |
Samarbeid og brukermedvirkning |
92 / 80 % |
Får bestemme i egen hverdag |
96 / 83 % |
Får være med når det legges planer |
88 / 77 % |
||
Aktivitet |
94 / 81 % |
Har tilbud om aktiviteter jeg liker |
96 / 79 % |
Får hjelp til å delta på aktiviteter |
88 / 84 % |
||
Sosialt nettverk |
95 / 78 % |
Har noen å være sammen med |
93 / 78 % |
Får hjelp med det sosiale |
95 / 79 % |
||
Kvalitet på tjenesten |
95 / 86 % |
Fungerer bedre i hverdagen |
94 / 83 % |
Har det bra der jeg bor – alt i alt |
97 / 89 % |
*Spørsmålene har en 5 punkts skala fra «Stemmer i svært stor grad» til «Stemmer ikke i det hele tatt». Det første tallet viser andel svar for stemmer i svært stor, stor eller noen grad samlet, det andre tallet viser andel svar på stemmer i svært stor eller stor grad.
Resultatene viser at beboerne i denne gruppen gjennomgående er svært godt fornøyde. Det er noe lavere grad av fornøydhet når det gjelder hjelp til å delta på aktiviteter og deltakelse når det legges planer. I oppfølgingen av undersøkelsen vil det bli jobber videre med disse områdene.
Fag- og kvalitetsutvikler Anette Jaeger Arnesen har hovedansvaret for gjennomføringen av de årlige brukerundersøkelsene i Stendi.
- Slike undersøkelser gir oss først og fremst en indikasjon på hva beboerne er mest og minst fornøyde med. Vi er bevisste på at selv om andelen gode tilbakemeldinger er høy betyr ikke det at alle beboerne alltid er fornøyde. Vi må også ta med i vurderingen at noen av de minst fornøyde beboerne kanskje ikke ønsker å delta i undersøkelsen. Uansett girundersøkelsenoss nyttige tilbakemeldinger når vi ser tendenser i en retning, utvikling over tid, eller forskjeller mellom regioner.
Hun fremhever også de mange konstruktive tilbakemeldingene som kommer inn via de åpne kommentarfeltene i undersøkelsene.
- Her får vi ofte gode forslag til aktiviteter eller andre ønsker beboerne har, en klapp på skulderen til personalets innsats, og ikke minst noe å tenke på når beboernes innerste følelser deles. Vi jobber i deres hjem og private sfære, og det er viktig å bli minnet på. Å snakke sammen om dette i personalgruppene, og sammen med beboerne, er en god og konstruktiv øvelse for å sikre god kvalitet i tjenestene vi utfører, sier Anette Jaeger Arnesen.
Beboere med psykiske utfordringer, rus eller demens
82 beboere (59 %) innen området psykisk omsorg, rus og demens har gjennomført årets undersøkelse. Ca. 65 % fikk hjelp til å bevare undersøkelsen. Resultatet viser at 73 % sier at de alt i alt har det bra der de bor, og når man tar med de som svarer at det stemmer i noen grad, er tallet 89 %.
Tabell 2: Alle spørsmål til beboere med psykiske utfordringer, rus eller demens
Tema |
Fornøyd* |
Spørsmål |
Fornøyd* |
Trygghet |
90/71 % |
Jeg føler meg trygg der jeg bor |
85/ 68 % |
Jeg føler meg trygg på personalet |
92/69 % |
||
Jeg får hjelp av personalet når jeg trenger det |
94/74 % |
||
Imøtekommenhet |
91/67 % |
Personalet møter meg med omsorg |
91/67 % |
Samarbeid og bruker-medvirkning |
85/67 % |
Jeg forstår hva personalet sier |
95/77 % |
Jeg får være med å bestemme i hverdagen |
82/69 % |
||
Får være med når det legges planer som angår meg |
79/53 % |
||
Aktivitet |
74/56 % |
Har tilbud om aktiviteter jeg liker |
74/56 % |
Personalet hjelper og motiverer meg til å delta |
70/55 % |
||
Sosialt nettverk |
77/54 % |
Har noen å være sammen med når jeg ønsker det |
81/59 % |
Fornøyd med det sosiale |
73/49 % |
||
Kvalitet på tjenesten |
79/58 % |
Kjent med mine mål for tiden i Stendi |
63/45 % |
Hjelpen jeg får bidrar til å komme nærmere mine mål |
77/55 % |
||
Alt i alt har jeg det bra der jeg bor |
89/73 % |
*Spørsmålene har en 5 punkts skala fra «Stemmer i svært stor grad» til «Stemmer ikke i det hele tatt». Det første tallet viser andel svar for stemmer i svært stor, stor eller noen grad samlet, det andre tallet viser andel svar på stemmer i svært stor eller stor grad.
Stendis voksne beboere med psykiske utfordringer, herunder også rus og demens, er gjennomgående fornøyde. Områdene avdelingene særlig skal følge opp fremover, på bakgrunn av disse resultatene, er aktiviteter og sosialt samvær.
89 % av oppdragsgivere er fornøyde med Stendi som leverandør
Undersøkelsen til oppdragsgivere er sendt til 147 medarbeidere i kommuner Stendi leverer tjenester til, innen heldøgns omsorg. 55 personer(37 %) har gjennomført undersøkelsen.
Resultatene viser at oppdragsgiverne gjennomgående er svært godt fornøyde – 89 % er alt i alt fornøyde, ognår man tar med de som har svart «stemmer i noen grad» på spørsmålet er andelen 100 %.
Tabell 3: Samlet vurdering oppdragsgivere heldøgns omsorg
Tema |
Fornøyd* |
Ivaretakelse av beboeren |
98 / 80 % |
Imøtekommenhet |
99 / 92 % |
Samarbeid og brukermedvirkning |
97 / 81 % |
Kvalitet på tjeneste |
98 / 86 % |
*Spørsmålene har en 5 punkts skala fra «Stemmer i svært stor grad» til «Stemmer ikke i det hele tatt». Det første tallet viser andel svar for stemmer i svært stor, stor eller noen grad samlet, det andre tallet viser andel svar på stemmer i svært stor eller stor grad.
- Vi er svært fornøyde med resultatene fra våre oppdragsgivere. Vi setter også stor pris på kommentarene både beboere og oppdragsgivere har gitt oss. Resultatene er gjennomgående gode, men det er alltid noe vi kan ta tak i og jobbe med for å forbedre tjenestene vi leverer ytterligere, sier Stendis administrerende direktør Ingvild Lemme Kristiansen.
- Som et resultat av tilbakemeldingene fra våre oppdragsgivere skal vi arbeide med å bli enda bedre på rapportering og dokumentasjon av arbeidet med beboeren.
Kontakter
Kristin ØyenKommunikasjonsdirektørStendi AS
Tel:+47 95 88 75 88kristin.oyen@stendi.noBilder

Om Stendi
Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.
Følg pressemeldinger fra Stendi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stendi
Mer enn 350 barn venter på fosterhjem24.3.2025 09:23:43 CET | Pressemelding
Antallet barn som lever i uvisshet mens de venter på fosterhjem har økt dramatisk det siste året, og er nå oppe i 350. Stendi vil gjerne bidra i rekrutteringen av spesialiserte fosterhjem, og har innledet et samarbeid med Norsk fosterhjemsforening.
Stendi Kure gård vant kvalitetsprisen for 202420.3.2025 16:03:01 CET | Pressemelding
Stendi Kure gård ble onsdag hedret med Ambeas kvalitetspris for sitt målrettede og systematiske arbeid med å skape et trygt og stabilt omsorgstilbud med høy kvalitet. Avdelingen drifter også aktivitetssenteret Kuben som åpnet i 2023.
BPA: Kvinner får langt færre timer enn menn7.3.2025 14:42:18 CET | Pressemelding
Kvinner som har fått innvilget brukerstyrt personlig assistanse (BPA) får i gjennomsnitt ti timer mindre hjelp i uken enn menn.
Selene Lie samarbeider med Stendi25.2.2025 10:34:52 CET | Pressemelding
En av Norges mest populære influensere inngår samarbeid med Stendi Assistanse.
Toget kjørte fra Vegard18.10.2024 11:17:41 CEST | Pressemelding
Vegard Olsen, som jobber som BPA-rådgiver i Stendi assistanse, opplevde nylig at toget kjørte uten ham, fordi det tok for lang tid å ta ut rullestolrampen. En situasjon mange med funksjonsnedsettelser dessverre fortsatt møter når de reiser kollektivt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom