Formidlingspris til Melafestivalen

Melafestivalen ble hedret på Cosmopolite for sitt «vidsyn og grenseløs raushet».
Khalid Salimi, direktør i Melafestivalen, tok imot prisen på NOPAs priskonsert. Foto: Christoffer Krook

NOPAs formidlingspris deles til personer eller institusjoner som har gjort en spesiell innsats for norsk musikkliv. 5. november avslørte kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande, gjennom en videohilsen, at det var Melafestivalen som stakk av med årets pris.

– Vi er stolte og takknemlige for at vi er tildelt NOPAS formidlingspris. Å formidle musikalske uttrykk som er lite gjenkjennelig for mange er en utfordring, men desto større er gleden når vi får det til. Melafestivalen prøver derfor bevisst å koble mindre kjente musikkuttrykk med velkjente navn, og å sette unge norske talenter på samme scene som deres musikalske forbilder. Det er det som er Mela, sier Khalid Salimi, direktør Melafestivalen.

Kunstnere fra hele verden

«Årets vinner av NOPAs formidlingspris har et vidsyn og en grenseløs raushet som har gitt oss kulturopplevelser vi tidligere bare drømte om. Vinneren har lagt til rette for utallige møter mellom kunstnere fra hele verden,» står det i juryens begrunnelse.

Mela ble startet som en norsk-pakistansk kulturutveksling i 2001 med mål om å etablere en institusjon med fokus på kulturmangfoldet blant minoritetsbefolkningen i Norge. Siden oppstarten har Mela opparbeidet seg en unik kunnskap- og kompetanse på kulturfeltet, og fungerer som en viktig premissleverandør for feltet kulturelt mangfold.

Siden 2004 har Mela invitert artister fra land som Palestina, Tyrkia, Iran, Somalia, Etiopia, Vietnam, Sri Lanka, Chile og Brasil. Siden 2017 har Somalia vært et fokusland på festivalen. De fokuserer også på lokale artister og minoritetskunstnere. Denne satsningen startet i 2005 da Karpe Diem og Samsaya spilte på festivalens hovedscene.

Juryens begrunnelse:

"Årets vinner av NOPAs formidlingspris har et vidsyn og en grenseløs raushet som har gitt oss kulturopplevelser vi tidligere bare drømte om. Vinneren har lagt til rette for utallige møter mellom kunstnere fra hele verden. Det har vært møter der musikk, sangtekster, dans, kunst og matkultur har smeltet sammen. Flere bestillingsverk har sett dagens lys i møte med et publikum som ikke vanligvis besøker våre kulturinstitusjoner.

Denne møteplassen har blitt bygget stein på stein siden 2001. Vinneren har hatt visjoner, vilje, engasjement, håp og mot – og har vært motstandsdyktig i møte med krefter som ikke ser verdien av mangfold, likeverd og respekt. Årets vinner er Melafestivalen – en varm takk fra NOPA til direktør og kunstnerisk ansvarlig gjennom alle disse årene, Khalid Salimi og hans stab!"

Om NOPAs formidlingspris

Den første formidlingsprisen ble delt ut i 2014. Tidligere vinnere er Ordentlig Radio, Erik Brataas, Josefine Visescene, Liv Reidun Gramstad og Erling Wicklund. Prisen består av et trykk av Ingrid Haukelidsæter.