Forlenget varighet på omkjøring E6 ved Hotran bru
– På grunn av pågående reparasjon av kantdrager, utgraving av landkar i begge ender av brua og arbeid med fuge forventer utførende entreprenør omlegging av trafikk tilbake til brua midt i oktober, sier prosjektleder Trine Våbenø i Statens vegvesen.
Omkjøring vil fortsatt være fylkesveg 6818 ved Fiborgtangen.
Dette er arbeidet
Så langt har vi kjerneboret nye hull til avløp, fjernet gammel asfalt, reparert kantdrager, støpt ny betongkonstruksjon, reasfaltert hele brua, samt demontert og overflatebehandlet midtrekkverket.
– Det som gjenstår før trafikken kan omlegges tilbake til Hotran, er å støpe ny betongkonstruksjon i sør, asfaltere tilstøtende veg, montere ferdig fuge og remontere vegrekkverket, legger Våbenø til.
Det har vært noen endringer som har tilkommet etter at arbeidet ble igangsatt, noe som er vanlig ved bruvedlikehold. Totalt sett vil disse utbedringene gi en vesentlig forlenget levetid for brua.
– For øvrig oppfordrer vi trafikanter til fortsatt å ta hensyn i forbindelse med omkjøringen. Vi har forståelse for at vegarbeid kan være krevende for trafikantene, men da er viktig å minne om at vi gjør det nettopp for dem, for at vegnettet skal være effektivt og forutsigbart framkommelig også i framtida. Undervegs er det også viktig å huske på at trafikksikkerheten også gjelder dem som arbeider på vegene. Også de skal hjem til noen. Vi har ingen flere å miste, understreker Våbenø.
Hvorfor er bruvedlikehold viktig?
Alle bruer og brukonstruksjoner tæres av tidens tann. Vær og vind og temperaturforandringer kan gi rust- og forskjellige typer slitasjeskader både på fundament, rekkverk, bruplate, brutårn og stag.
Vedlikehold av bruer handler om å ta vare på det vi har, til beste for både trafikantene og klimaet. Vedlikehold koster maksimalt ti prosent av prisen for å bygge nytt, og gir i tillegg langt lavere utslipp av klimagasser.
Drift er holde vegen åpen i dag, vedlikehold er sørge for at vi klarer det i morgen. Vi tar vare på de bruene som fortsatt fyller sitt samfunnsoppdrag, der det er teknisk og økonomisk forsvarlig.
Fakta om brua
Den 176 meter lange Hotran bru stod ferdig i 1974.
Den blir i gjennomsnitt trafikkert av 8.017 kjøretøy per døgn. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT).
Av dette er fem prosent, eller 400, lange kjøretøy.
Nøkkelord
Kontakter
Trine VåbenøProsjektlederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99098740trine.vaabenoe@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
E39 ved Kongeparken fortsatt stengt19.12.2025 13:47:18 CET | Pressemelding
Ny vurdering lørdag formiddag.
Slik sikrar Statens vegvesen skredutsette rv. 13 i Ryfylke19.12.2025 11:05:12 CET | Pressemelding
Det er mykje fjell langs rv. 13 i Ryfylke. Skredsikring er ein viktig del av Statens vegvesen sitt samfunnsoppdrag i dette området.
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
