Forlenget varighet på omkjøring E6 ved Hotran bru
– På grunn av pågående reparasjon av kantdrager, utgraving av landkar i begge ender av brua og arbeid med fuge forventer utførende entreprenør omlegging av trafikk tilbake til brua midt i oktober, sier prosjektleder Trine Våbenø i Statens vegvesen.
Omkjøring vil fortsatt være fylkesveg 6818 ved Fiborgtangen.
Dette er arbeidet
Så langt har vi kjerneboret nye hull til avløp, fjernet gammel asfalt, reparert kantdrager, støpt ny betongkonstruksjon, reasfaltert hele brua, samt demontert og overflatebehandlet midtrekkverket.
– Det som gjenstår før trafikken kan omlegges tilbake til Hotran, er å støpe ny betongkonstruksjon i sør, asfaltere tilstøtende veg, montere ferdig fuge og remontere vegrekkverket, legger Våbenø til.
Det har vært noen endringer som har tilkommet etter at arbeidet ble igangsatt, noe som er vanlig ved bruvedlikehold. Totalt sett vil disse utbedringene gi en vesentlig forlenget levetid for brua.
– For øvrig oppfordrer vi trafikanter til fortsatt å ta hensyn i forbindelse med omkjøringen. Vi har forståelse for at vegarbeid kan være krevende for trafikantene, men da er viktig å minne om at vi gjør det nettopp for dem, for at vegnettet skal være effektivt og forutsigbart framkommelig også i framtida. Undervegs er det også viktig å huske på at trafikksikkerheten også gjelder dem som arbeider på vegene. Også de skal hjem til noen. Vi har ingen flere å miste, understreker Våbenø.
Hvorfor er bruvedlikehold viktig?
Alle bruer og brukonstruksjoner tæres av tidens tann. Vær og vind og temperaturforandringer kan gi rust- og forskjellige typer slitasjeskader både på fundament, rekkverk, bruplate, brutårn og stag.
Vedlikehold av bruer handler om å ta vare på det vi har, til beste for både trafikantene og klimaet. Vedlikehold koster maksimalt ti prosent av prisen for å bygge nytt, og gir i tillegg langt lavere utslipp av klimagasser.
Drift er holde vegen åpen i dag, vedlikehold er sørge for at vi klarer det i morgen. Vi tar vare på de bruene som fortsatt fyller sitt samfunnsoppdrag, der det er teknisk og økonomisk forsvarlig.
Fakta om brua
Den 176 meter lange Hotran bru stod ferdig i 1974.
Den blir i gjennomsnitt trafikkert av 8.017 kjøretøy per døgn. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT).
Av dette er fem prosent, eller 400, lange kjøretøy.
Nøkkelord
Kontakter
Trine VåbenøProsjektlederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99098740trine.vaabenoe@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Rv. 706 Strindheimtunnelen gjenåpnes 27. oktober21.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Etter omfattende utbedringsarbeid gjenåpnes Strindheimtunnelen for ordinær trafikk i begge tunnelløp mandag morgen 27. oktober klokken 06:00.
Arbeid i E39 Siratunnelen21.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen gjør vedlikeholdsarbeid i E39 Siratunnelen, på rett sør fylkesgrensen mellom Rogaland og Agder.
Inspiserer Ryfylketunnelen21.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal ha periodisk inspeksjon i Ryfylketunnelen på natt 28. - 30. oktober.
Midlertidig E6 i Levanger åpner i november20.10.2025 14:01:52 CEST | Pressemelding
Anleggsarbeidene er godt i gang, og de neste ukene blir det arbeidet for fullt langs hele traséen for å få klar midlertidig E6 forbi rasstedet.
Dårlig vær utsetter vedlikeholdsarbeidene for E6 Mjøsbrua20.10.2025 13:59:44 CEST | Pressemelding
På grunn av dårlig værvarsel blir oppstart av de planlagte vedlikeholdsarbeidene for E6 Mjøsbrua utsatt til neste uke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom