Forlenger muligheten for å avbestille - henter samtidig syke nordmenn hjem

Norges største reiseforsikringsselskap forlenger muligheten for å avbestille reiser til utlandet - uavhengig av når i fremtiden reisen finner sted. Samtidig hentes syke nordmenn hjem fra utlandet.
Europeiske Reiseforsikring utvider nå avbestillingsfristen i tråd med UDs reiseråd. På den måten kan kundene velge det trygge - eller avvente situasjonen. Spania er fortsatt den mest populære destinasjonen for reiselystne nordmenn. Foto: Scanpix

I dag kunne UD fortelle at deres reiseråd, der reiser til hele verden frarådes, blir stående inntil videre.

- I tråd med dette er det naturlig for oss å opprettholde avbestillingsmuligheten for utenlandsreiser. På den måten får kundene våre muligheten til å velge det trygge og forutsigbare nå, eller å avvente situasjonen så lenge reiserådet står, slik at de kanskje kan få gjennomført reisen de har planlagt likevel, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Gjelder uavhengig av avreisedato

Kundene må avbestille turen hos sitt fly- eller reiseselskap innen reiserådet utløper. Erstatningssaken meldes så inn hos Europeiske Reiseforsikring i etterkant.

- Vi dekker avbestillinger av reiser til hele verden i tidsrommet fra 12. mars og så lenge reiserådet blir stående. Dette gjelder også for reiser fremover i tid - ikke bare de som finner sted i tidsrommet da reiserådet er gjeldende, sier Handeland.

Europeiske Reiseforsikring erstatter reiseutgifter som ble innbetalt før den 14. mars, som fly- eller reiseselskapet ikke refunderer. Derfor er det veldig viktig at reisen avbestilles hos disse først, før UDs reiseråd utløper, slik at kunden vet hvilke utgifter vedkommende eventuelt sitter igjen med selv.

- Vi opplever en pågang vi aldri tidligere har sett maken til, og må derfor be om at kundene er litt tålmodige med oss. Nesten 7.000 medarbeidere i If og Europeiske er flyttet over på hjemmekontor. Det jobbes fra stuebord, kjøkkenbenker og provisoriske skrivepulter for å hjelpe flest mulig, raskest mulig. Men det vil dessverre kunne ta noen uker før folk får svar fra oss nå, sier Handeland.

Jobber med å hente hjem syke nordmenn i utlandet

Parallelt med at Europeiske Reiseforsikring dekker avbestillinger til hele verden, pågår det også et arbeid med å få nordmenn i utlandet hjem til Norge, i tråd med myndighetenes anbefaling.

- Ved evakuering hjem til Norge erstatter vi merkostnader som fly- eller reiseselskapet ikke refunderer, sier Handeland.

- Ombooking av reiser for å komme seg hjem er noe man må ta med fly- eller reiseselskapet, for det får vi ikke hjulpet til med. Derimot jobber vi aktivt med å få fraktet kunder som er for syke for ordinære transportløsninger hjem til Norge, eksempelvis med ambulansefly, sier Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.