Norsk elbilforening

Forhandlingene om Oslopakke 3 viser hvorfor det er viktig å verne om 50 prosentregelen for elbiler

Del

- Resultatet av Oslopakke 3-forhandlingene gir betydelig økte bomtakster for elbilister, men er likevel et viktig signal til bilistene om at det fortsatt lønner seg å erstatte bensin- og dieselbilen sin med en elbil, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om å ikke så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent, sier Christina Bu. Foto: Elbilforeningen
Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om å ikke så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent, sier Christina Bu. Foto: Elbilforeningen

Signalet om at det fortsatt skal lønne seg å velge elbil må ikke ødelegges ved å så tvil om at 50 prosent miljørabatt også skal gjelde i framtida, mener Elbilforeningen.

Advarer kraftig mot å skrote 50 prosentregelen

Forhandlingene mellom Oslo og Viken har vært bundet av stortingsvedtaket om at nullutslippsbilene kun skal betale halvparten av taksten for bensin- og dieselbiler.

Tirsdag denne uken sa samferdselsminister Jon Ivar Nygård til NRK at han vurderer å skrote denne regelen.

- Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om å ikke så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent. Regelen er ment å være varig og forutsigbar slik at det alltid vil lønne seg å ta det utslippsfrie valget, sier Bu.

Innenfor regelen er det fullt mulig å øke elbiltaksten, men forskjellen opp til de forurensende bilene opprettholdes og taksten skal aldri overstige 50 prosent.

Oslo må huske egne klimamål

Elbilister skal være med å betale for de viktige kollektivsatsingene i Stor-Oslo, men Bu bemerker at dette er en markant økning for elbilistene.

- Elbiler utgjør fortsatt kun 29,6 prosent av personbilparken i Oslo, blant varebiler er elbilandelen langt lavere. Skal byen nå sine ambisiøse klimamål om at 100 prosent av bilparken skal være nullutslipp innen 2030, må vi ha en forutsigbar miljørabatt. 50 prosentregelen overbeviser stadig nye forbrukere til faktisk å bytte ut sin forurensende bil med en elbil, avslutter Bu.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om å ikke så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent, sier Christina Bu. Foto: Elbilforeningen
Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om å ikke så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent, sier Christina Bu. Foto: Elbilforeningen
Last ned bilde

Lenker

Om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening
Norsk elbilforening
Møllergata 16
0179 Oslo

90 70 45 45 (kl. 9-15)https://elbil.no

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Kortbetaling på ladestasjonene er viktig for enda flere elbilister3.5.2022 15:27:53 CEST | Pressemelding

I årets rykende ferske undersøkelse «Elbilisten 2022», svarer 80 prosent av norske elbilister at man bør kunne betale med betalingskort direkte på laderen. I fjorårets undersøkelse var tallet 71 prosent. − Dette viser at tross ladebransjens gjentakende påstander om at kortbetaling er fortidens teknologi, er det stadig flere elbilister som vil ha kortbetaling, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Priv. til red.: Er det mulig å reise fra Kristiansand til Geiranger uten å hurtiglade?22.4.2022 15:52:59 CEST | Pressemelding

Elbilforeningen skal på nok en feriereise med elbil. Til nå har vi reist til Italia og Danmark/Sverige hvor hurtiglading var en viktig del av turen. Denne gang skal vi reise i Norge og se om det er mulig uten hurtiglading. Dekningen av ladestasjoner langs veien er viktig, men hvordan står det til med ladetilbudet når du parkerer for natten på et hotell? Når du skal telte på en campingplass? Eller når du skal tilbringe åtte timer i en familiepark?

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom