Forførende slipp fra Ousu Leigh

22 år gamle Ousu Leigh er aktuell med singelen “Enticed” fredag 9. april. Låten er begynnelsen på et nytt kapittel for Ousu´s kommende prosjekter i 2021.

Ousu Leigh (c) Last Abdi, Gideon White

Ousu’s kommende prosjekter er en refleksjon av både hans personlige og musikalske vekst. Under den pågående pandemien så Ousu muligheten til å arbeide videre med sitt sound. I løpet av denne tiden har Ousu jobbet med en rekke artister og produsenter, blant annet Thrust, som er en Grammy-prisvinnende produsent.

Som for de fleste artister, presenterte 2020 nye utfordringer. Ousu Leigh så på utfordringen som en mulighet til å utvikle lydbildet sitt i en ny retning. Han lener seg mindre mot sangene som definerte starten på karrieren hans, og strekker seg nå mot musikk der han blant annet introduserer oss for sine afrikanske røtter.

Fremover vil Ousu fortsette å utforske nye og mer upbeat uttrykk, med spennende muligheter i det internasjonale musikkmarkedet. Den nye singelen “Enticed” er produsert av Pvcify og viderefører trap-r&b-uttrykket Ousu allerede er erfaren i, men med et bredere perspektiv enn da han debuterte.

“Enticed” er ute 9. april.

_____________

Norsk-gambiske Ousu Leigh (22) fra Sofienberg i Oslo kom seg inn i musikkbransjen gjennom kameralinsen. Allerede i en ung alder begynte han å ta bilder av artister, både av og på scenen, og fikk på den måten et unikt innblikk i artist tilværelsen. Som festivalfotograf har han tatt bilder av storheter som Big Sean, Pharrell og Asap Rocky, og var i tillegg en av tre fotografer med eksklusiv tilgang til Karpes tre Heisann Montebello-kvelder i Oslo Spektrum.

Som fotograf ble Ousu et naturlig inventar i studio når venner og artister jobbet med musikk. Alle studio besøkene inspirerte han til å ville forfølge egen artistkarriere i sjiktet hiphop og r&b. Leigh ble håndplukket til å spille på Bylarm med knapt én singel ute. Tastemakere som Red Bull Music, 730.no, GAFFA og P3 Urørt la merke til hans mørke velproduserte r&b godt plantet i moderne trapproduksjoner. Ousu´s første singler «Notice», «Run From» og «Oooh» vakte oppmerksomhet i norske presse og førte han til Urørtfinalen i 2019.

Ousu Leigh (c) Last Abdi, Gideon White

Følg saker fra GR:OW