Foretrakk norske tomater framfor importerte
I vinter gjennomførte forskere ved Nofima en smakstest på norske og spanske tomater ved fem kantiner i Rogaland. Til sammen deltok 574 personer. Testen gikk ut på å rangere hvilken av de to variantene de likte best, og forklare hvorfor. Undersøkelsen er en del av det 4-årige prosjektet BioFresh, ledet av Nibio og finansiert av Norges forskningsråd.
Den norske tomaten ble testet opp mot en importert tomat fra Spania som ofte er å finne i norske salatbarer. Begge tomatene var av type standard løs vekt tomat med størrelse mellom 57-67 mm og veide ca. 120 g.
De fleste foretrakk norsk
Undersøkelsen viste at hele 84 prosent av kantinegjestene foretrakk den norskproduserte tomaten. Mens 12,7 % foretrakk den spanske frukten syntes 2,6 % at tomatene var like på smak.
På en skala fra 1-9, der ni er best, fikk den norske tomaten en gjennomsnittsscore på 7, mens den importerte tomaten endte på 4,5.
Resultatene kom som en overraskelse på forsker Jorunn Sofie Hansen ved Nofima. Hun står bak eksperimentet i samarbeid med Geir Håbesland Brandgarden, Michel Verheul (Nibio) og Rune Slimestad (Plantchem).
– Forskjellen i preferanse er veldig stor sett i forhold til tidligere smakstester vi har gjennomført i prosjektet, sier hun.
Hvis du vil se dette innholdet fra nofima.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
FORSKJELLIGE: Flere mente den norske tomaten hadde finere rødfarge. Tomatene til venstre er importerte fra Spania, mens de til høyre er dyrket frem i Norge. Foto: Jorunn Sofie Hansen / NofimaMer smak og finere farge
Hansen forteller at de som foretrakk den norske tomaten ofte begrunnet det med at den hadde mer smak og var søtere. Noen brukte også ord som «frisk» og «syrlig». Flere kommenterte at den norske hadde finere rødfarge.
Ord som gikk igjen for den importerte tomaten var «vandig» og «lite smak». Noen oppfattet den som fastere i konsistensen. Positive kommentarer var også her «frisk» og «syrlig».
– Vi har opplevd at kvaliteten på importerte tomater i kantiner er lav og at forbrukere uttrykker misnøye med smaken. Forsøket viser at det finnes god grunn for industrien til å benytte seg av norskproduserte tomater framfor, eller i tillegg til, importerte tomater, sier Hansen.
Forbruk og svinn
I forbindelse med smakstesten målte forskerne også hvor mye kantinegjestene forsynte seg av hver tomatsort i salatbaren. Der ble tomatene plassert ved siden av hverandre.
Omtrent 3 av 4 spiste tomater var fra Norge. Forbruket av den norske tomaten var ca 160% høyere enn den importerte.
– Denne tomaten var noe rødere. Det påvirket nok kantinegjestenes valg i starten, sier Hansen, før hun legger til at de gjennomførte testen i to uker flere steder.
– Derfor bør vi kunne forvente at gjestene hadde gjort seg opp en mening om hvilken tomat de likte best.
I tillegg til at den norskproduserte tomaten vant smakstesten viste målinger fra salatbaren at den også ga fra seg minst svinn i form av væsketap. Pris og CO2 avtrykk var ikke en del av denne undersøkelsen og er derfor ikke omtalt.
Slik ble forsøket utført:
- Testen ble gjennomført i forbindelse med lunsjavvikling. To båter av hver tomatvariant ble lagt i hver sin skål og merket med kode.
- 574 testpersoner fikk altså med seg to skåler og et evalueringsark, der de ble spurt om å gi tomatene en karakter fra 1 til 9 (hvor 9 er best) for hvor godt de likte tomatene.
- Så ble de bedt om å krysse av for hvilken de foretrakk, og til slutt kunne de skrive en kort begrunnelse for valget sitt.
- I tillegg ble både forbruk og svinn fra tomatene målt. Forbruket ble målt ved å måle vekt ved innkjøp av tomater sammenlignet med testslutt.
- Svinnet ble målt ved å veie avrenning etter at lunsjen var ferdig.
- Testene ble gjennomført i kantinene til Baker Hughes, Evry, Vågen vgs, Mediegården, Bergelandsgården. Kantinene opereres av ISS Facility Services AS.
Nøkkelord
Kontakter
Jorunn Sofie Hansen
jorunn.sofie.hansen@nofima.no
+47 982 55 707
Bilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 370 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
Oppdrett for å redde havbunnen10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oppdrett av kråkeboller kan redde tareskogen, samtidig som det kan skape produkter av høy verdi i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom