Førerløse skip i fremtiden
-De tradisjonelle rederiene går fra å være avhengige av sjømannskap til å søke mer teknologikompetanse. Rederiene går også fra å eie og drifte alt utstyr selv til å overvåke og jobbe med flere aktører i næringskjeden, sier leder for shipping og offshore i PwC, Fredrik Gabrielsen.
Google og andre globale aktører ventes å ta over mye av den tekniske delen av transporten, men ikke at de kommer til å styre egne skip i nærmeste fremtid.
Undersøkelsen viser at shippingbransjen vil trenge flere IT-eksperter på land i fremtiden. Det vil bli økte tekniske utfordringer.
3D-printing av oljefiltre
Førerløse skip virker langt frem, men det er større åpenhet nå enn før for å kontrollere skip fra land.
- Spør vi om et par år igjen, vil nok flere være positive tror jeg. Det rederne lurer på nå er hvordan sikre varer og gods over de syv hav uten all mannskapet. Det er vanskelig å forutse skader i forbindelse med vær og vind. De er også bekymret for piratangrep og hacking ved førerløse skip, sier Gabrielsen.
-
71% mener vedlikehold vil bli digitalisert innen få år.
-
36% tror skip vil bli kontrollert fra land i nærmeste fremtid.
-
57% mener shippingbransjen vil trenge mange flere IT-eksperter på land i nærmeste fremtid
-
100% mener smart shipping tracking blir standard innen få år
-
93% mener det vil skje ekstrem automatisering i shippingbransjen de neste årene.
-Det er jo en tradisjonell næring, som ikke alltid har vært i front på utvikling. Men nå ser vi at det skjer mye. Alt går raskere i dag. Skipene vil trolig bli raskere utdaterte nå fremover enn de er nå, sier Gabrielsen, og nevner Wilhelmsen som et av rederiene som er gode på dette. De holder blant annet på med 3D-printing av reservedeler og lasere i tau. Tauene vil bli automatiserte slik at de selv sier ifra før de ryker.
Fortsatt er mange skeptiske til skip helt uten mannskap. Et datakontrollert skip kan fort bli mål for hackere og pirater, og det er trolig vanskelig å reagere raskt på nød som lekkasje og brann. Med et mannskap ombord er skipet også lettere å holde ship shape, og vedlikeholde underveis. De beste argumentene for førerløse skip er overvåkning, sier shippingbransjen. 71% ser på overvåking av temperatur og tilstanden til farlig last som største fordelen.
Beste argumentene for førerløse skip:
- 71% ser på overvåking som største fordelen: F.eks temperatur og hvordan det går med spesielt farlig last
- 29% mener førerløse skip er mindre avhengig av været
Argumenter mot førerløse skip:
Mannskap ombord kan med en gang reagere på nød som lekkasje og brann.
Et datakontrollert skip er mål for hackere og pirater
Mannskap ombord kan gjøre vedlikehold direkte ombord og lettere holde det ship shape
-
Bare 7% tror at shippingbransjen vil fortsette å stå for hele transportkjeden om fem til ti år
-
64% tror Google og andre vil bli viktig for teknisk service i fremtiden
-
Kun 14% tror Google og andre vil overta styringen av skip i fremtiden
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Gabrielsen: 970 82 408
Bilder
Dokumenter
Lenker
Om PwC Norge
PwC er et bredt norsk kompetansehus. Vi er tilstede i hele landet og er en del av det globale PwC-nettverket. Vår forankring i revisjon bygger tillit mellom parter, som åpner dører for innovasjon, omstilling og nytenking. Sammen med våre kunder er vi et fellesskap som løser viktige problemer i samfunnet og skaper verdier som varer.
Følg pressemeldinger fra PwC Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PwC Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra PwC Norge
PwC kjøper Senter for Ledelse10.12.2021 11:53:14 CET | Pressemelding
PwC kjøper det trondheimsbaserte konsulentselskapet Senter for Ledelse (SFL), og styrker seg dermed med et av landets fremste miljøer innen organisasjonspsykologi.
Gir 2200 ansatt-julegaver til musikk-Norge6.12.2021 13:40:57 CET | Pressemelding
PwC har invitert og betalt tolv kjente og erfarne artister som Trygve Skaug og Silje Nergaard til å samarbeide med tolv nykommere. Sammen skaper de 24 artistene musikkmagi og gir ut tolv nye låter over tjuefire dager i desember.
Nesten ingen store bedrifter kutter i tråd med Parisavtalen17.8.2021 18:00:13 CEST | Pressemelding
Bare fire av Norges hundre største bedrifter har utslippskutt som monner, viser PwCs klimaindeks. – Hadde vi tatt med indirekte utslipp så ville Norge vært klimaversting. Bedriftene bør ta med indirekte utslipp for å vise realitetene, sier Hanne Løvstad, bærekraftsleder i PwC.
Hvem er best og verst på klimakutt av Norges største bedrifter?15.8.2021 10:07:34 CEST | Pressemelding
PwCs klimaindeks offentliggjøres tirsdag kl 0830 under Arendalsuka. Den viser hvordan Norges hundre største bedrifter ligger an for å nå Parismålene.
Sjømatbransjen har ikke troa på Regjeringens visjon om 5 millioner tonn oppdrettslaks3.2.2021 12:28:12 CET | Pressemelding
Sju av ti mener fem millioner tonn laks innen 2050 er for optimistisk. – Det er mulig, men da må det bli lettere å drive med oppdrettslaks i Norge, sier Marte Vassbotten, sjømatrådgiver i PwC. Mange satser i stedet på oppdrettsanlegg på land i utlandet, viser sjømatbarometeret.