Førerhundens dag 2022: Førerhund er en viktig hjelper på reise, men strekkmetall er farlig for poter

Onsdag 27. april, er det den internasjonale førerhunddagen. I år ønsker Norges Blindeforbund å belyse hvordan førerhunden gjør det enklere for landets ca. 300 førerhundbrukere å leve vanlige, aktive liv og reise på lik linje med alle andre, men samtidig vise ulike utfordringer noen møter. Strekkmetall, eller SKREKKmetall som vi har døpt det, er en av de.
Halvparten av førerhundbrukerne i en undersøkelse synes det er utfordrende for førerhunden å gå på strekkmetall. Andrea med sin Ortis er en av dem.

I en fersk undersøkelse som Opinion nylig har gjennomført på vegne av Blindeforbundet, oppga over halvparten av førerhundbrukerne at det er utfordrende for førerhunden å gå på strekkmetall.

Andrea Olvin (25) reiser mye med tog mellom Oslo-Tønsberg. Hun sier at Asker stasjon er et skrekkeksempel. Det er mye buss for tog på strekningen, og bytte til buss der man går over en 30 meter lang gangbro av strekkmetall. Det er stor trafikk på Asker stasjon, og som regel buss for tog på Vestfold- og Drammenbanen (som er landets mest trafikkerte togstrekninger) hver sommer.

En hundeklo kan sette seg fast og rives av i strekkmetallet. På grunn av trengsel blir man presset bakfra, og det øker faren betraktelig for at hunden skader seg.

- Det å ha en førerhund som Ortis er fantastisk! Han gjør at jeg kan fungere godt i hverdagen og komme meg fra a til å, sier Andrea Olvin. Men på Asker stasjon er alle trapper i strekkmetall, og heisene har også strekkmetall foran seg. Dette gjør at hunden må krysse farlige plasser uansett hvor vi prøver å bevege oss på stasjonen, sier Andrea.

Dette er en utfordring som mange seende hundeiere også kan kjenne seg igjen i. Det er vondt for hunden å få revet av en klo, de må ofte til dyrlegen og kanskje gå med krage en periode.

- Vi ønsker at det ikke lenger skal brukes strekkmetall. Dette er utfordrende for førerhunder og også for andre synshemmede er det mange som opplever dette som krevende underlag. Det bør prioriteres å finne alternative løsninger, sier generalsekretær i Blindeforbundet, Per Inge Bjerknes, som selv har vært førerhundbruker i mange år.

Strekkmetall, elsparkesykler, veisalt, glohet asfalt, isete og glatt landgang fra ferge, drosjer som nekter å ta med førerhund eller en overfylt buss er andre utfordringer for førerhundbrukerne.

Se vår splitter nye film med Andrea og Ortis på farten, og hvilke utfordringer de møter på sin vei: https://www.youtube.com/watch?v=AuCk1lUeM-I

Fakta om førerhund:

• Førerhunden er trent til å finne forskjellige elementer i de miljøene den ferdes.
  • Førerhunden jobber på kommando fra førerhundbrukeren, men gjør egne vurderinger som å gå utenom hindringer som førerhundbrukeren kan snuble i eller kollidere med.
  • Den kan på kommando fra førerhundbrukeren for eksempel finne en dør eller et sete, nyttig på reise med tog eller buss.
  • Førerhunden ser ikke forskjell på rød eller grønn mann i fotgjengeroverganger, det er førerhundbrukeren som må vurdere når det er trygt å krysse veien. Hunden kan på kommando søke etter en stolpe, gjerne der det kan være en knapp som gir grønn mann.
  • Førerhunden læres opp til å tro at den, sammen med førerhundbrukeren, er høy og bred. På den måten stopper hunden for hindringer som den selv kunne passert, men som førerhundbrukeren ville kollidert med.

Elsparkesykler er en av mange hindringer Andrea og Ortis møter på sin vei.