Forenkler gjesteregistrering: Krav fra helsemyndighetene gir sterk vekst for Vipps-tjeneste

Vipps Logg inn er laget for superenkel registrering og innlogging. Nå forenkler tjenesten også innsjekk og registrering på serveringssteder. Dette omfavnes av brukerne. Antall innlogginger med Vipps økte fra 90.000 i august til 360.000 så langt i oktober. I samme periode økte antall bedrifter som bruker løsningen med over 50 prosent.

Økningen er godt hjulpet av nye anbefalinger fra helsemyndighetene som sier at serveringssteder med skjenkebevilling skal ha et system for registrering av gjester. I byer som Oslo og Bergen er det påbudt å ha et slikt system.

Serveringsstedene har behov for å komme raskt igang med innsjekk og registrering av gjester. Sammen med partnere utvider vi bruksområdene for Vipps Logg inn og Vippserne muligheten til å bruke sin egen mobil til innsjekking og registrering. Serveringsstedene får en lav terskel for å komme i gang. Alle har jo Vipps i lomma, sier Vegar Heir i Vipps

Datakvalitet er essensielt for å spore smitten
Det var i fjor høst at Vipps tok opp kampen mot brukernavn og passord for alvor ved å lansere en enkel tjeneste for pålogging og registrering via Vipps. Siden brukerne i Vipps er identifisert med BankID, og navn, telefonnummer og epost er verifisert, er kvaliteten i dataene sikret. Nå fungerer løsningen også for fysisk registrering og innsjekking. Riktig navn og kontaktinfo er ekstremt viktig for å spore smitte og det har vært flere episoder hvor gjester oppgir feil informasjon.

Nå trenger gjestene bare å scanne en QR-kode for å komme til løsningen for besøksregistreringen og logge inn med Vipps der, så er de registrert. Det er kun klikking – ingen tasting. Det gjør det enklere å registrere riktig informasjon enn falsk. Da er det absolutt ingen grunn til å bruke penn og papir, sier Heir

Påbudt å registrere gjester i Oslo og Bergen
Det er effektiv smittesporing som er bakgrunnen til at helsemyndighetene pålegger serveringssteder med skjenkebevilling å ha systemer for å registrere sine gjester. Løsningen fra Vipps gjør dette svært enkelt både for serveringsstedene og for Vippserne. I byer som Oslo og Bergen er det påbudt å ha et slikt system.

-  Vipps ble tatt i bruk for fysisk registrering av gjester så sent som i starten av september. Det har vært spesielt populært blant idrettslag og restauranter, som nå slipper papir, penn, manuell registrering, hundenavn og feil telefonnummer. Mellom fem og femten tusen Vippsere bruker nå tjenesten til enkel og riktig besøksregistrering hver dag, sier Heir.

Logg inn-tjenesten er i utgangspunktet laget for alle bedrifter som ønsker superenkel registrering og innlogging, og for å la kundene slippe bryet med brukernavn og passord. Nå bidrar den også godt i samfunnets felles dugnad for å minimere smitte.

Over 3,8 millioner nordmenn har nå lastet ned Vipps.