Foreldre lar barna få mobil og sosiale medier i frykt for at de skal falle utenfor

Norske barn får mobil stadig tidligere. 17 prosent av barna fikk sin første mobil før de var sju år, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. 93 prosent av alle barn mellom ni og elleve år har i dag egen mobil, mot 86 prosent for ti år siden. Andelen som hadde smarttelefon var 49 prosent i 2012, mens de øvrige hadde telefon uten smartfunksjon.
Halvparten av ni- og ti-åringene er på sosiale medier
Smarttelefonen åpner for bruk av sosiale medier. Tall fra Barn og medier 2022 viser at halvparten av ni- og ti-åringene er på sosiale medier.
– Selv om foreldrene forstår at barna kan bli eksponert både for innhold og situasjoner som de kanskje ikke er modne nok til å håndtere, får mange barn tilgang til sosiale medier før de er 13 år. Ifølge foreldrene er hovedårsaken frykt for at barna skal falle utenfor, sier Velsand.
Dette kommer fram i rapporten «Digitale dilemmaer» fra Medietilsynet, der ti ulike norske familier med barn fra ni til tolv år er intervjuet om sine erfaringer med den første tiden med mobiltelefon. Rapporten, som offentliggjøres i anledning Safer Internet Day 7. februar, utforsker og utdyper funn fra spørreundersøkelsen Barn og medier 2022.
Tre av ti sier sosiale medier fører til søvnmangel
Selv om barna som er intervjuet sier det er gøy og spennende med mobil, forteller flere at det er vanskelig å legge bort mobilen når de egentlig ønsker det. Barna forteller også at det er krevende å være tilgjengelig for venner hele tiden.
Dette bekreftes av resultatene fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022, der nesten tre av ti av 9–18-åringene sier de skulle ønske de kunne logge av sosiale medier oftere. Like mange sier bruken av sosiale medier fører til søvnmangel.
– Enkelte av barna vi intervjuet kunne faktisk tenke seg strengere regler. Noen mente at mange barn får mobil og sosiale medier for tidlig, sier Velsand.
Vi ønsker debatten om sosiale medier velkommen
De siste ukene har debatten gått friskt om barn og unges bruk av sosiale medier. Enkelte har tatt til orde for høyere aldersgrense for å beskytte unge mot skadelig innhold og andre negative konsekvenser.
– Både aldersgrenser og andre tiltak er det viktig å få en debatt om. Fra våre undersøkelser vet vi at mange foreldre opplever å stå alene når de skal velge hva barna skal få lov til i det digitale, og de etterlyser tydeligere råd og anbefalinger. Ulike offentlige myndigheter bør samarbeide om å utvikle tydelige, kunnskapsbaserte og samstemte råd, sier Velsand.
Velsand viser til et naturlig fora for et slikt arbeid kan være arbeidsgruppa som nå utvikler en handlingsplan knyttet til nasjonal strategi for trygg digital oppvekst («Rett på nett»). Medietilsynet samarbeider med Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Politidirektoratet, Datatilsynet og Forbrukertilsynet om å utvikle handlingsplanen.
Nye EU-regler pålegger plattformene større ansvar
Medietilsynet mener også at de globale plattformene må ta større ansvar for innholdet i sine tjenester, noe som blir lettere når EUs nye regelverk for digitale tjenester (Digital Services Act - DSA) kommer på plass. Disse reglene medfører blant annet at målrettet markedsføring og manipulerende design rettet mot mindreårige blir forbudt.
– Medietilsynet støtter også Personvernkommisjonens forslag om at det nasjonale lovverket for å beskytte barn og unge i digitale flater gjennomgås, sier Velsand.
Les Medietilsynets rapport «Digitale dilemmaer» her
Fakta om mobilbruk og sosiale medier fra Barn og medier 2022
- Om lag 9 av 10 barn fikk sin første mobil før fylte 11 år. 17 prosent fikk sin første mobil før de fylte 7 år.
- 24 prosent av 9–11-åringene er på Snapchat, mot 44 prosent i 2020. 7 prosent er på Instagram, mot 18 prosent i 2020, og 40 prosent er på Tiktok, mot 54 prosent i 2020.
- Fra barna er 13 år bruker tilnærmet alle sosiale medier. På Instagram og Snapchat er det vanligst å få egen bruker i 11–12- årsalderen. For Facebook og Messenger er det mest vanlig å få egen bruker i 13-årsalderen eller senere.
- Nesten 3 av 10 (28 prosent) av 9–18-åringene sier de skulle ønske de klarte å logge av sosiale medier oftere. Nesten like mange (27 prosent) sier at deres bruk av sosiale medier ofte fører til at de får mangel på søvn.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og tilrettelagt av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder


Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom