Foreldre er bekymret for barnas psykiske helse

Nesten 1 av 2 foreldre har psykiske vansker som sin største bekymring, viser undersøkelse. Nå starter et nytt skoleår.
Mange foreldre bekymrer seg for psyken til barnet sitt.

En undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring viser hva foreldre uroer seg for. De er bekymret for at barn og ungdom

1. sliter med psykisk helse – 44 prosent
  2. skal bli utsatt for en ulykke – 42 prosent
  3. blir mobbet – 35 prosent
  4. er ensom – 34 prosent
  5. er for lite i aktivitet – 32 prosent
  6. blir syk – 27 prosent
  7. henger med feil folk – 26 prosent
  8. bruker mobilen for mye – 25 prosent
  9. gamer for mye – 20 prosent
  10. har for høyt fravær – 7 prosent

- Mange unge sliter med psyken. Skolepress, bekymringer for å ikke passe inn og etterdønninger fra pandemien er noe mange kjenner på. Hvis ikke de unge har et godt hjelpetilbud tilgjengelig kan det ende med uførhet og varige problemer, sier rådgivende lege i Frende Forsikring, Helge Skjerven.

Urolige for utviklingen
Frende har aldri hatt flere meldte skader på uføreforsikring og barne- og ungdomsforsikring enn det siste året.

- Hvis sykdom gjør at du faller ut av arbeidslivet er det en dobbelbelastning. Jobb er svært viktig for psykisk helse. Å ha en jobb å gå til med kollegaer og en mening med hverdagen er essensielt for den mentale helsa. Vi er urolige for utviklingen, sier Frende-legen.

Psykiske lidelser er en viktig årsak til uførhet blant unge. Det bekrefter kvartalsstatistikken til NAV, som peker på psykiske lidelser som den viktigste faktoren for økningen.

Uførestatistikken går feil vei
Det er først når du fyller 18 du får vurdert en varig uføregrad hos NAV. Ved utgangen av mars i år viser kvartalsstatistikken deres at det var 21 600 unge uføre i Norge. Det er en økning på 2,8 prosent det siste året. NAV definerer unge uføre som aldersgruppen 18 til 29 år.

- Det er gruppen 25-29 år som har økt mest siste året og andelen unge uføre har aldri vært høyere, sier Skjerven.

På ett år har det blitt 580 nye unge uføretrygdede i Norge.

- Det er mer enn 11 unge mennesker hver eneste uke. Det er altfor mange, og det må settes inn tiltak for å bremse trenden. Foreldres bekymringer er høyst reelle og velbegrunnet. Samfunnet må fange opp de mange som faller utenfor skole og jobb gjennom lavterskeltilbud og individuell oppfølging, mener lege Helge Skjerven i Frende.

Mange foreldre bekymrer seg for psyken til barnet sitt.