Norsk Gjeldsinformasjon AS

Forbruksgjelden redusert med 0,9 mrd.

I desember ble kredittkortgjeld som ikke er forfalt til betaling redusert med 0,9 mrd. Forbrukslån falt med 0,3 mrd. Rentebærende kredittkortgjeld økte med 0,3 mrd.

Bruk av kredittkortgjeld før forfall ble redusert med 0,9 mrd. i desember. Foto: Shutterstock

Den samlede forbruksgjelden er i dag på 150,9 mrd. som er en reduksjon på 0,9 mrd. (-0,6%) fra forrige måned. Forbrukslån har falt med 0,3 mrd. (-0,4%).

Bruk av kredittkort ble redusert med 0,9 mrd. mens den rentebærende kredittkortgjelden økte med 0,3 mrd. Betalingskort utgjør 0,9 mrd. som er nedgang på 0,1 mrd. (-10%) sammenlignet med forrige måned.

– til tross for julehandel i desember ser vi en liten nedgang i forbruksgjelden. Det kan virke som om folk er litt mer forsiktige med bruk av kreditter på grunn av økte priser, sier Svein Ove Karstensen, daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon.

I løpet av de siste 12 månedene har forbruksgjelden økt med 2,4 mrd. (1,6%). Forbrukslån har økt med 0,9 mrd. (1,1%) og kredittkortgjeld har økt med 1,8 mrd. (2,7%). Betalingskort har blitt redusert med 0,3 mrd. (25%).

Den rentebærende kredittkortgjelden har blitt redusert med 1,6 mrd. (3,5%), og den rentefrie bruken av kredittkortgjeld har økt med 3,4 mrd. (17,1%) i samme periode.

– Det er positivt å se at den rentebærende kredittkortgjelden har blitt redusert gjennom året, til tross for den markante økningen i bruken av kredittkort. Vi tror at dette kan skyldes at det har blitt lettere å ha oversikt over egen forbruksgjeld, sier Karstensen.

Svein Ove Karstensen, tlf 97172257
epost: SOK@norskgjeld.no

Bilder

Om Norsk Gjeldsinformasjon AS

Norsk Gjeldsinformasjon AS
Stenersgata 2

Telefon: 92 01 89 00https://www.norskgjeld.no/

Norsk Gjeldsinformasjon AS har etablert en nasjonal infrastruktur for innhenting og utlevering av usikret gjeld til finansforetak, forbrukere og myndigheter. Selskapet har konsesjon fra Barne- og familiedepartementet og er eid av de største finansforetakene i Norge. Innhenting og formidling av gjeldsinformasjon er regulert i  gjeldsinformasjonsloven. Selskapet har vært i produksjon siden 1. juli 2019.

Følg pressemeldinger fra Norsk Gjeldsinformasjon AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Gjeldsinformasjon AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Gjeldsinformasjon AS