Norsk Gjeldsinformasjon AS

Forbruksgjelden økte med 3,3 mrd. siste måned

Kredittkortgjeld som ikke er forfalt til betaling økte med 4,5 mrd. siste måned. Rentebærende kredittkortgjeld ble redusert med 1,5 mrd. Forbrukslån økte med 0,3 mrd.
Forbruksgjelden har økt med 6,0 mrd. siste tolv måneder og utgjør nå 156,8 mrd. Foto: Shutterstock.

Forbruksgjelden siste måned

1. juni var den totale forbruksgjelden i Norge på 156,8 mrd. som er en økning på 3,3 mrd. (2,1%). Bruk av kredittkort økte med 3,0 mrd. Kredittkortgjeld som ikke er forfalt til betaling (ikke rentebærende) økte med 4,5 mrd. (18,8%), og den rentebærende kredittkortgjelden ble redusert med 1,5 mrd. (-3,4%). Forbrukslån økte med 0,3 mrd.

Forbrukslån og kredittkortgjeld som ikke blir betalt ved forfall utgjør den rentebærende forbruksgjelden. Den samlede rentebærende gjelden ble redusert med 1,2 mrd. (-0,9%).

Betalingskort utgjør 1,0 mrd. og er uforandret fra forrige måned.

- den store økningen i forbruksgjelden siden forrige måned skyldes sannsynligvis at mange har betalt med kredittkort når de har bestilt feriereiser. Den store reduksjonen i rentebærende kredittkortgjeld tyder på at folk er flinke til å betale utestående ved forfall. En del av reduksjonen skyldes nok også refinansiering. Vi håper at folk ikke bruker boligkreditten sin for å betale for kredittkortgjelden, siden dette vil være svært uheldig i lengden, sier Svein Ove Karstensen, daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon.

Forbruksgjelden siste 12 måneder

I løpet av de siste 12 månedene har forbruksgjelden økt med 6,0 mrd. (4,0%). Forbrukslån har økt med 4,6 mrd. (5,7%) og kredittkortgjeld har økt med 1,8 mrd. (2,6%). Betalingskort har blitt redusert med 0,5 mrd. (-33,3%).

Den rentebærende kredittkortgjelden har blitt redusert med 3,2 mrd. (-7,0%), og den rentefrie bruken av kredittkortgjeld har økt med 4,9 mrd. (20,8%) i samme periode. Samlet rentebærende forbruksgjeld har økt med 1,4 mrd. (1,1%) siste tolv måneder.

– det er positivt å se at den rentebærende kredittkortgjelden har falt med 3,2 mrd. de siste tolv månedene, men den kraftige økningen i forbrukslån på 4,6 mrd. gir grunn til bekymring. Det er viktig at forbrukslån ikke går til å dekke løpende utgifter pga. økte priser. Har en problemer med å betale løpende utgifter anbefaler vi at en kontakter banken sin for å finne en løsning, sier Karstensen.

Svein Ove Karstensen, tlf 97172257
epost: SOK@norskgjeld.no

Bilder

Om Norsk Gjeldsinformasjon AS

Norsk Gjeldsinformasjon AS
Stenersgata 2

Telefon: 92 01 89 00https://www.norskgjeld.no/

Norsk Gjeldsinformasjon AS har etablert en nasjonal infrastruktur for innhenting og utlevering av usikret gjeld til finansforetak, forbrukere og myndigheter. Selskapet har konsesjon fra Barne- og familiedepartementet og er eid av de største finansforetakene i Norge. Innhenting og formidling av gjeldsinformasjon er regulert i  gjeldsinformasjonsloven. Selskapet har vært i produksjon siden 1. juli 2019.

Følg pressemeldinger fra Norsk Gjeldsinformasjon AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Gjeldsinformasjon AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Gjeldsinformasjon AS