Forbrukertrender – strømpriser og angstsparing
Holvik var en av flere eksperter Kredinor samlet til et webinar om forbrukertrender, onsdag 20. oktober. Pandemi-sjokket og økte strømpriser i Sør-Norge preget samtalen mellom Paal Fure, administrerende direktør i dentsu Norge og Nord Europa, Magnus Solstad, analysesjef i Kredinor SA, Elisabeth Holvik samt Håkon Haugsbø, programleder for webinaret.
– Strømprisene og usikkerheten folk har opplevd under pandemien gjør at de vil spare og være mer forsiktig. Det vil kanskje vare i minst ett års tid. Renteøkningen er i denne sammenheng uinteressant, det er strømpriser som gjelder. Hvor sårbare er vi for stabilt høyere strømpriser? Det er en energimangel i verden, det er godt mulig at vi vil se en lengre periode med høye strømpriser, sier Elisabeth Holvik, sjeføkonom i Sparebank1
Uro og usikkerhet
Sjefsøkonomen mener at pandemien har minnet forbrukerne på at verden blir stadig mer usikker, og at det gjør at forbrukere vil spare mer.
– Vi ser en tendens til mild angstsparing blant forbrukerne. Begrepet kommer fra Tyskland, der folk i større grad enn i Norge er opptatt av å klare seg selv. Så vil jeg ikke overdrive, det er ikke sterk angst vi snakker om, men uroen fra pandemiperioden sitter definitivt i. Mye fokus på strømpriser, mulig økt skatt og økte renter forsterker dette. Folk vil velge å opprettholde en større sparebuffer, sier Holvik.
Vil ikke rope ulv, ulv
Analysesjef i Kredinor Magnus Solstad sitter på den største databasen av inkassosaker i Norge. Han klarer foreløpig verken å lese noen forbruksfest eller gjeldskrise ut av inkassotallene.
– Utviklingen i tredje kvartal har fortsatt omtrent som tidligere under pandemien. Vi ser en marginal økning i august og september, men er forsiktige med å trykke på kriseknappen. Jeg opplever dessverre at det er litt for mange aktører som tidlig roper ulv, ulv. Nå er det relativt liten bevegelse i tallene og det tangerer antagelig mot en normalsituasjon, sier Solstad.
Solstad understreker at det tar litt tid før høye strømpriser slår inn i inkassotallene.
– Når regningen foreligger i din nettbank så går det minimum 60 dager før det dukker opp som inkasso. Strømregningen er dessuten ikke noe stort problem om sommeren ettersom forbruket gjennomgående er lavt. Men om dagens prisnivå holder seg utover senhøsten og vinteren vil strømprisen definitivt påvirke inkassoutviklingen ganske kraftig, sier Solstad.
En «wake up call»
Dentsu Norges Paal Fure var opptatt av hva pandemien har gjort med oss som forbrukere. Han mener krisen har akselerert en del utviklingstrekk i samfunnet.
– Risiko har fått mye mer oppmerksomhet nå enn før pandemien. Vi har vært et bekymringsfritt samfunn, men pandemien endret alles opplevelse av eget liv og økonomi. Jeg tror vi som folk og forbrukere har fått en bedre og mer realistisk situasjonsforståelse. Vi er mer sårbare enn vi hadde trodd, og slik har pandemien faktisk fungert som en «wake up call» for samfunnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt, sier Fure.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Forbrukertrender 2021. Se sendingenVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Magnus SolstadAnalysesjefKredinor SA
Magnus Solstad er analysesjef i Kredinor, og forvalter blant annet innsikt fra Norges største kundedatabase av betalere innenfor inkasso.
Ingjerd Grenne ThurmerMarkedssjef
Markedssjef med ansvar for intern og ekstern kommunikasjon i Kredinor. Foto: Jo Michael
Bilder
Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har om lag 450 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder, som benytter løsninger innenfor betalingsoppfølging og inkasso. Mer informasjon på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
Lederskifte i Kredinor6.12.2023 08:18:02 CET | Pressemelding
Rolf Eek-Johansen og Lisa S. Legallais-Hansen skal midlertidig lede Kredinor, Norges største inkassoselskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom