Forbrukertilsynet: Tekstilbransjens egen merkeordning er villedende markedsføring

Naturvernforbundets klage på Norrønas bruk av tekstilbransjens egen merkeordning, HIGG MSI, vant i dag frem hos Forbrukertilsynet. De går også langt i å stemple hele bransjens nye verktøy for måling av miljøpåvirkning som upålitelig. Dagens avgjørelse bør få internasjonale ringvirkninger, mener Naturvernforbundet.
Illustrasjonsfoto: Istockphoto.com

Forbrukertilsynet mener Norrøna bryter loven når de markedsfører klærne som miljøvennlige.

- Dette viser at vi gjorde rett ved å melde inn dette til Forbrukertilsynet. Dette er en tydelig seier i kampen mot grønnvasking, og for miljøet. Vi jubler i dag, og ser dette som en stor prinsipiell seier, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Ringvirkninger i hele tekstilindustrien

Forbrukertilsynet er også usikre på om Higg MSI kan brukes i det hele tatt i markedsføring av konkrete produkter. Det er høyst usikkert om denne egentlig kan si noe som helst om klima- og miljøbelastningen for det aktuelle produktet, mener tilsynet. Naturvernforbundet mener dette er en nødvendig avgjørelse for å rydde opp i jungelen av sertifiseringsmerker, som blir stadig vanskeligere å navigere i selv for beviste forbrukere.

- Det er svært alvorlig når bransjen selv får fremstille hvor miljøvennlige de er. Slike merkeordninger må kun utføres av uavhengige tredjeparter, sier Truls Gulowsen.

- Viktigheten av å komme grønnvaskingen til livs løftes også gjennom EUs nylig lanserte tekstilstrategi, hvor det trekkes frem at så mange som 39 prosent av slike påstander er feil eller misvisende. Her føyer Higg MSI seg enn så lenge pent inn i rekken, sier Truls Gulowsen.

Bakgrunn:
Mange grønne løfter

Butikkene er fulle av grønne løfter: Bærekraftige plagg, grønne produksjonslinjer, rene materialer, og lave klimaavtrykk. Dagens avgjørelse fra Forbrukertilsynet viser at vi i stor grad kjøper oss god samvittighet på falske premisser. Bransjens selvsertifiseringer er ikke til å stole på.

En av de største sertifiseringsordningene for tekstiler internasjonalt, er tekstilbransjens egen Higg MSI som nå rulles ut. Higg MSI er utviklet og eid av Sustainable Appearel Coalition (SAC) som består av mer enn 250 ulike mote-, tekstil-, interesse-grupper og organisasjoner. Blant disse er eierne av kjente merkevarer som Zara, H&M og norske Norrøna. Norske Norrøna har vært først ute i verden med å benytte seg av Higg MSI i markedsføring. Norrøna viste nemlig til indeksen da de påstod at deres t-skjorte Viking er et mer bærekraftig produkt enn en konvensjonell t-skjorte av bomull. I sin markedsføring skryter selskapet av at den økologiske dyrkingen av bomull bruker 87 prosent mindre vann enn i konvensjonell bomullsproduksjon – en påstand som rett og slett ikke lar seg verifisere.

Kort fortalt benytter Higgglobale gjennomsnittstall for å si noe om et spesifikt produkt, noe som ikke er mulig gitt dataene man har tilgjengelig i dag. Naturvernforbundet meldte saken til Forbrukertilsynet i november, og Norrøna fikk i dag klart svar: Forbrukertilsynet mener at Norrønas bruk av Higg-indeksen bryter loven, fordi fremstillingen er villedende for forbrukerne. I tillegg advarer de nå også H&M mot å bruke samme type markedsføring. I tillegg går de langt i å stemple hele ordningen som upålitelig, i hvert fall når det gjelder markedsføring av miljøfordeler overfor forbrukere.

- Tekstilbransjen må være klar over at markedsføring av miljøfordeler som baserer seg på bransjeverktøyet MSI, lett kan anses som villedende og ulovlig markedsføring, skriver Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet, på deres nettside.

- For den gjennomsnittlige forbrukeren vil jungelen av merker være stadig vanskeligere å navigere i. Derfor er det helt avgjørende at man som forbruker kan stole på de sertifiseringsordningene som finnes, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Illustrasjonsfoto: Istockphoto.com