Forbrukerrådet og Elbilforeningen: Betalingsterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene
– Det må være mulig å lade også for forbrukere som ikke har en smarttelefon eller som ikke ønsker å registrere et kundeforhold, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
– Vi står på forbrukernes side og da må vi gjøre ladingen enkel og tilgjengelig for alle, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
De gleder seg over at regjeringen har tatt hensyn til forbrukernes behov og vil gjøre det enklere å lade.
I dag går fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for «tæpping»/kortbetaling for lading på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli. Regjeringen planlegger også å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere, men det er varslet behandling av dette i en senere høring.
Kortterminal er ikke dyrt
Det har blitt skapt et inntrykk av at lovkrav om kortbetaling vil være svært fordyrende og dermed kan bremse utbygging av ladestasjoner. Dette mener Iversen og Berge er både misvisende og feil.
– Vi er enig med høringsnotatet som sier at på sikt vil betalingsterminaler være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader, sier Berge. – Vi har hentet inn tall som viser at på kort sikt kan kostnadene dreie seg om mellom 5000 og 14 000 kroner for en betalingsterminal, fortsetter hun.
I tillegg kommer moderate utgifter til montering og drift. Det er fullt mulig for én terminal å betjene flere ladepunkter. Kortbetaling vil utgjøre en liten del av kostnadene all den tid en hurtiglader gjerne har en kostnadsramme fra 500 000 til om lag 1 000 000 NOK.
I faggrunnlaget til ladestrategien estimeres det at vi trenger 9000 hurtigladere innen utgangen av 2025. I dag har vi om lag 6000 hurtigladere i Norge (tall fra NOBIL). Det er altså 3000 nye ladepunkter som må etableres innen få år.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noBilder


Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom