Forbrukerrådet og Elbilforeningen: Betalingsterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene
– Det må være mulig å lade også for forbrukere som ikke har en smarttelefon eller som ikke ønsker å registrere et kundeforhold, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
– Vi står på forbrukernes side og da må vi gjøre ladingen enkel og tilgjengelig for alle, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
De gleder seg over at regjeringen har tatt hensyn til forbrukernes behov og vil gjøre det enklere å lade.
I dag går fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for «tæpping»/kortbetaling for lading på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli. Regjeringen planlegger også å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere, men det er varslet behandling av dette i en senere høring.
Kortterminal er ikke dyrt
Det har blitt skapt et inntrykk av at lovkrav om kortbetaling vil være svært fordyrende og dermed kan bremse utbygging av ladestasjoner. Dette mener Iversen og Berge er både misvisende og feil.
– Vi er enig med høringsnotatet som sier at på sikt vil betalingsterminaler være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader, sier Berge. – Vi har hentet inn tall som viser at på kort sikt kan kostnadene dreie seg om mellom 5000 og 14 000 kroner for en betalingsterminal, fortsetter hun.
I tillegg kommer moderate utgifter til montering og drift. Det er fullt mulig for én terminal å betjene flere ladepunkter. Kortbetaling vil utgjøre en liten del av kostnadene all den tid en hurtiglader gjerne har en kostnadsramme fra 500 000 til om lag 1 000 000 NOK.
I faggrunnlaget til ladestrategien estimeres det at vi trenger 9000 hurtigladere innen utgangen av 2025. I dag har vi om lag 6000 hurtigladere i Norge (tall fra NOBIL). Det er altså 3000 nye ladepunkter som må etableres innen få år.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noBilder


Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig15.10.2025 10:09:52 CEST | Pressemelding
– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
–Vi tåler ikke momsendring på elbil fra januar13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Før statsbudsjettet legges fram onsdag, spekuleres det i om det kommer mer moms på elbil allerede fra starten av 2026. – Det kommer ikke til å skje, både håper og tror generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Jubler over ny elbilrekord i september, men ber nytt Storting om å være varsom med elbilmoms1.10.2025 10:24:12 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget nådde rekordhøye 98,3 prosent i september, viser tall fra OFV. – Dette er fantastiske tall, men husk at sju av ti fortsatt kjører fossilbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Elbilister har tro på full elektrifisering19.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nærmere halvparten av norske elbilister har tror på at det blir fullstendig fossilfritt på norske veier i 2040.
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
