Forbereder fabrikken for nye Multivan og ID.BUZZ

Volkswagen Nyttekjøretøy gjør en storstilt modernisering av produksjonen i Hannover: Sommeren er brukt til klargjøring for produksjonen av de kommende medlemmene i Transporter-familien: Etterfølgeren til dagens Multivan (2021) og ID. BUZZ (2022).

• Over 500 moderniseringer og vedlikeholdsoppgaver er fullført på fire uker
  • Forberedelsene til nye Multivan og den helelektriske ID. BUZZ går etter planen
  • Årlig reduksjon på rundt 4 200 tonn CO2 fra tiltak gjort i pressverket

– Med disse grepene gjennomfører vi systematisk vår strategi for automatisering og digitalisering. Vi bygger fullstendig om produksjonslinjene i Hannover, slik at vi kan bygge ytterligere modeller her i tillegg til vår suksessfulle T6.1-modell, sier Josef Baumert, leder for produksjon og logistikk hos Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV).

– Fra neste år vil vi også kunne bygge nye Multivan med både forbrenningsmotor og som hybrid her. Og ikke minst vil vi kunne produsere den helelektriske ID. BUZZ. Det er et klart signal på retningen fremover for denne fabrikken, legger Baumert til.

I løpet av en treukers stopp i produksjonen (i uke 31 til 33), og ytterligere en uke med redusert produksjonsvolum, ble over 500 enkeltstående oppgaver knyttet til vedlikehold og modernisering utført. Hovedfokuset var å kunne gjøre klar for produksjonen av Multivan og ID. BUZZ.

– Ved å demontere gammelt utstyr, og sette opp nye produksjonslinjer, gjør vi framtiden for fabrikken vår synlig. 2000 mennesker var involvert, innen alle områder av kjøretøyproduksjonen, med å montere maskiner for de kommende modellene, eller integrere dem i eksisterende prosesser, sier Thomas Hahlbohm, direktør for fabrikken i Hannover.

Eksempel på tiltak som er gjennomført i disse ukene:

• Demontering av Amarok-maskiner i karosseriverkstedet, lakkeringen og montasjen. Her skal deler av produksjonslinjen for ID. BUZZ settes opp. Arbeidet gjelder et areal på rundt 34 000 kvadratmeter.
  • Bygging og bestilling av nye maskiner til nye Multivan i karosseriverkstedet, lakkeringen og montasjelinjen for T-modeller.
  • Demontering av en gammel linje med pressverktøy i karosseriverkstedet: På grunn av bruk av PXL (startet i 2015), og modernisering av presslinje 100 (dette året), blir en gammel presslinje ikke lenger brukt, og er demontert. Resultatet av å kutte ut de gamle pressene og øke energieffektiviteten i de eksisterende maskinene i karosseriverkstedet, er en reduksjon i CO2-utslipp på rundt 4 200 tonn per år.
  • Tilpasninger og endringer av transportutstyret i lakkeringen for å kunne innlemme nye Multivan, og i montasjelinjen som en forberedelse for å innlemme ID. BUZZ.
  • Bygging av en ny tofargelakkering for de aktuelle modellene i T-familien, nye Multivan og ID. BUZZ.
  • På noen produksjonslinjer skal T6.1 bygges samtidig med etterfølgeren fra 2021. Dette har følger først og fremst for montasjeprosessene. I løpet av ferieukene ble det gjennomført tallrike tiltak for å gjøre dette mulig.