Förändringar i Bilias koncernledning

Bilia inkluderar från och med idag Carl Fredrik Ewetz i koncernledningen, chef Investerarrelationer och M&A.

Magnus Karlsson, VD Motorit AB, har sagt upp sin anställning och lämnar koncernledningen. Anna Höglund, som idag är chef för systemutvecklingen på Biliakoncernens IT-bolag, Motorit AB, kommer att verka som tillförordnad VD för Motorit AB tills dess att en permanent lösning är på plats. Anna har en gedigen bakgrund med sina 11 år inom Biliakoncernen i vilken hon haft flera olika ledande roller.

I Bilias koncernledning ingår Per Avander, VD och koncernchef, Stefan Nordström, vice VD, Kristina Franzén, CFO, Frode Hebnes, VD i Bilia Personbil AS, Norge, Elin Delvert, HR-direktör, Mathias Nilsson, VD Bilia Personbilar AB, Anders Rydheimer, Affärsutvecklings- och Kommunikationsdirektör och
Carl Fredrik Ewetz, chef Investerarrelationer och M&A.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:
”Carl Fredrik arbetar redan idag tillsammans med koncernledningen, varför detta inte är en stor förändring utan reflekterar ett idag etablerat arbetssätt.
Carl Fredrik kommer närmast från Handelsbanken Capital Markets där han under 20 år arbetat med institutionella fondförvaltare utomlands och lokalt.
Carl Fredriks erfarenheter och kunskap bidrar till Bilias utveckling både internt och externt, samtidigt som vi nu stärker och utvecklar vårt samarbete med investerare och marknaden. Jag välkomnar Carl Fredrik till koncernledningen och ser fram emot att arbeta tillsammans framöver.

Jag vill även välkomna Anna i rollen som tillförordnad VD för Motorit AB och ser fram emot vårt samarbete.”

Nedan beskrivs den person som från och med idag är del av Bilias koncernledning.

Carl Fredrik Ewetz, chef Investerarrelationer och M&A, Biliakoncernen. Född 1976.

Utbildning: Ekonomiutbildning vid Handelshögskolan BI i Oslo, Kommunikation och Ledarskap vid Dale Carnegie och Juridikstudier vid Lunds universitet.
Arbetslivserfarenhet: Institutionell Aktiemäklare Handelsbanken Equities UK 2002–2008, Aktiechef Handelsbanken Capital Markets UK 2009–2020, Chef Investerar-relationer och M&A inom Bilia AB sedan början 2022.

Göteborg den 8 december 2022
Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, carl.fredrik.ewetz@bilia.se
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia har cirka 150 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien samt två auktionssajter, en i Sverige och en i Norge. Bilia omsatte cirka
35 mdkr år 2021 och hade cirka 5 300 anställda.

Bilias Serviceaffär omfattar ett väl utvecklat sortiment av tjänster och servicekoncept som utvecklas kontinuerligt för att förenkla bilägandet för kunderna. Bilia erbjuder tillbehör och reservdelar, originalservice och reparationer, däckhotell, fälgrenovering, bilglasreparationer och andra verkstadstjänster, butiksförsäljning och e-handel.

Bilias Bilaffär omfattar försäljning av nya och begagnade person, transport och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Renault, Lexus, MINI, Porsche, Nissan, Dacia, Smart, Alpine, Jaguar, Land Rover och XPENG samt transportbilar av märket Renault, Toyota, Mercedes-Benz, Nissan och Dacia och lastbilar av märket Mercedes-Benz.

Bilias Drivmedelsaffär omfattar försäljning av drivmedel och biltvätt i Sverige.

Benteler terminates the previously-announced sale to Tenaris of its Shreveport, Louisiana pipe manufacturing plant5.2.2023 19:20:07 CET | Press release

LUXEMBOURG, Feb. 05, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Tenaris S.A. (NYSE and Mexico: TS and EXM Italy: TEN) announced today that Benteler North America Corporation has exercised its right to unilaterally terminate, effective immediately, the previously-announced agreement for the sale to Tenaris of 100% of the shares of U.S. steel pipe producer Benteler Steel & Tube Manufacturing Corporation. Tenaris is a leading global supplier of steel tubes and related services for the world’s energy industry and certain other industrial applications. Giovanni Sardagna Tenaris 1-888-300-5432 www.tenaris.com

SKEL fjárfestingafélag hf.: Amendment to the financial calendar and previously disclosed information4.2.2023 19:13:54 CET | Press release

The audit of SKEL’s financial statements for the year 2022, which has not been finalized, has resulted in a change of its presentation due to the company‘s transition into an investment company. Shares in subsidiaries were capitalized according to the equity method until year end 2021 but are recognised at fair value through profit or loss from the beginning of 2022. This results in a previously unrealized fair value change from 2021 of ISK 2.6 billion that was formerly accounted for directly through equity, will instead be recognised in the income statement for 2022. This change of presentation has no effect of previously announced equity for year-end 2022 of ISK 33.0-33.5 billion. Further, this does not alter the company’s ability to pay dividend. The company‘s estimated earnings net of tax will, however, increase by ISK 2.6 billion and amount to ISK 17.1-17.6 billion instead of ISK 14.5-15.0 billion as was previously announced on 31 January 2023. The company has decided to change th