For lett å bli svindlet av sine egne

Du blir lurt, men det er forhåpentlig ikke ungdommen din som står bak. Men oppdager du svindelen i tide?
Svindlerne blir stadig sluere. Hadde du klart å avsløre dem? Foto: iStock.

- Vi er engstelige for dem vi er glade i og det prøver svindlerne å utnytte. Det er lett å gå i fella, sier IT-sikkerhetsansvarlig i Frende Forsikring, Tron Ingebrigtsen.

Det er ikke nytt at svindlere utgir seg for å være en du er glad i eller stoler på. Det nye er hvor mye de vet om deg og som kan få deg til å bite på. Frende har sett flere eksempler på sleipe svindelforsøk den siste tiden. Samme trend ser Tenerity, et selskap som hjelper folk som har blitt rammet av ID-tyveri.

Slik blir du lurt til å vippse
- Vi ser at ofre får meldinger fra ukjente telefonnummer. Avsender utgir seg for å være en sønn eller datter på lånt telefon. Så ber de om penger via Vipps fordi telefonen er ødelagt. Andre får meldinger fra en søsters eller brors Messenger-konto med ønske om hjelp, sier Tina Jerstad, som er markedsansvarlig i Tenerity.

Det høres kanskje lett ut å avsløre forsøket når du vet om det, men svindlerne vet ofte ting du ikke ville trodd kom fra andre enn den som står deg nær.

Når kontoen er blitt kapret
Hvordan klarer en svindler å sende meldinger fra for eksempel din søster eller bror sin Messenger? Det starter med en kontokapring.

- Dette har NorSIS identifisert som en av de viktigste digitale truslene for tiden, sier Tina Jerstad.

Kontokapring skjer ved at noen bryter seg inn på en brukerkonto. Hvis Facebooken til en du kjenner har blitt hacket, får tyven full kontroll på alle meldingene.

- Disse kan enkelt brukes for å studere tonen personen bruker når de skriver. Og hvilke emojier personen bruker hyppigst. Da er det lett å la seg lure som mottaker, sier Tron Ingebrigtsen i Frende.

Du går i fella fordi du er distrahert
- Neste steg for svindleren er å be deg om hjelp. Gjerne på et tidspunkt du er travel på jobb, eller i ferd med å legge minsten om kvelden, sier Jerstad.

- De satser på at du er distrahert og før du har tenkt deg om har du godkjent en overføring med BankID. Da har du gitt tyven rød løper inn for å tappe kontoen din, sier Frende sin IT-sikkerhetsansvarlig.

Nordmenn frykter ID-tyveri
- Metoden er smart, veldig effektiv og mange lar seg lure, sier Tina Jerstad.

En undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring viser at nordmenn er oppmerksomme på trusselen fra ID-tyver.

• 2 av 3 er redde for å bli svindlet på nettet.
  • 2 av 3 sier de kunne latt seg lure av falske nettbutikker.

- Når vi er såpass oppmerksomme på trusselen sier det noe om hvor troverdig svindelen er at mange går fem på, sier Tron Ingebrigtsen.

Slik skal svindel bekjempes

Nasjonalt cyberkrimsenter (NC3), som er en del av KRIPOS, jobber med forebygging, avdekking og bekjempelse av trusler og kriminalitet i den digitale verdenen. De sender ut advarsler om svindelbølger og har opprettet en egen portal hvor du enkelt kan melde inn svindelforsøk.

Nå starter Nasjonal Sikkerhetsmåned
I oktober hvert år er nettsikkerhet spesielt i fokus. Nasjonal Sikkerhetsmåned handler om hva vi kan gjøre for å forebygge angrep.

- For vi vet at angrepene kommer og at metodene endrer seg raskt. Derfor er måneden som ligger foran oss viktig for å løfte folks bevissthet om nettsikkerhet, sier Tron Ingebrigtsen.

FAKTABOKS

Dette bør du IKKE gjøre

1. IKKE svar på meldinger som gir deg en dårlig magefølelse. Gjør ekstra undersøkelser, prøver noen å svindle deg?
  2. IKKE klikk på lenker i meldinger du får.
  3. IKKE bekreft pengebeløp via BankID. Ring personen først og vær sikker på at de virkelig ønsker hjelp.
  4. IKKE gjør deg sårbar for kontokapring. Opprett totrinnsverifisering for pålogging av kontoene dine, spesielt Facebook og Instagram. På den måten unngår du kontokapring.
  5. IKKE vent for lenge med å be om hjelp. Det er viktig å handle raskt. Ring banken og politiet hvis du tror du har blitt svindlet. Mange forsikringsselskap har også hjelp ved ID-tyveri og forebyggende råd inkludert i tilbudene sine.

Svindlerne blir stadig sluere. Hadde du klart å avsløre dem? Foto: iStock.