Follobanen åpner for trafikk 5. mars
I et møte mellom Jernbanedirektoratet, Vy og Bane NOR i dag, fredag 24. februar, var det enighet om å sette Follobanen i drift fra 5. mars. Etter ti intense uker med å rette feil og mangler kan vi endelig ønske alle togreisende tilbake.
– Det har vært krevende uker for de som har reist mellom Ski og Oslo S. Jeg vil takke alle pendlere og reisende på Østfoldbanen som har vært tålmodige med oss disse ukene. Jeg vil også takke Vy for godt samarbeid underveis. Nå er vi trygge på at Follobanen er klar for togtrafikk igjen, og det er jeg veldig glade for, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.
Normalt rutetilbud
Fra 5. mars blir rutetilbudet på Follobanen og Østfoldbanens lokallinje det samme som det var da vi åpnet 11. desember 2022. Det betyr at det kjøres med full trafikk fra søndag 5. mars. Fram til da fortsetter vi testkjøringen og ferdigstilling av anlegget.
I løpet av dagen i dag har det blitt kjørt over 400 testturer med tog gjennom Blixtunnelen, og frem til vi åpner kjører vi med tre doble togsett i 200 km/t. I tillegg fortsetter arbeidet med å analysere målingene vi har gjort siden testkjøringene startet.
– Det er mye data som nå gås gjennom manuelt. Vi har prioritert å analysere testresultatene på de viktigste områdene først, og disse viser tilfredsstillende målinger. Vi fortsetter å gå gjennom analysene fram til åpning, og jobber videre med dette etter at vi åpner, sier Frimannslund.
Gjenstår noe arbeid
Når vi åpner for trafikk vil det fortsatt være noen utbedringer som gjenstår. Vi kan allikevel forsikre alle som skal reise med Follobanen at det er trygt å kjøre tog gjennom Blixtunnelen. Det har vært gjennomført et omfattende test- og måleprogram i tunnelen, og vi har utbedret mangler ved anlegget og gjennomført tiltak for å gjøre anlegget mer hardfør.
– Vi har gjort en risikoanalyse og resultatet viser at gjenstående arbeid er av mindre grad som ikke påvirker togtrafikken. Det er trygt å åpne for trafikk igjen, sier Frimannslund.
Det gjenstående arbeidet vil bli utført i forbindelse med at Follobanen stenger noen dager i påskeferien og i sommer. Da skal arbeidet med å koble jernbanespor til Oslo S og Follobanen gjøres slik at pendlerne skal slippe å bytte tog på Oslo S. Dette er arbeid som har vært planlagt i lang tid.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom