Folkehelsemelding lansert

Den 5. april ble Folkehelsemeldingen lagt frem på Sørenga i Oslo. Den sier at Regjeringen vil fortsette sitt systematiske arbeid for forebygging av ensomhet. Frivilligheten tar utfordringen.
Generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen og Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen under lansering av Folkehelsemeldingen – Gode liv i et trygt samfunn. Tigeren var en gave til statsråden fra Norsk Friluftsliv. Foto: Siri Holm Lønseth, Frivillighet Norge

Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen la fredag 5. april fram ny stortingsmelding om folkehelse.

– Det ligger fremdeles et uforløst potensial i frivillig sektor som folkehelsefremmende arena, sa generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen under lanseringen av rapporten.

– Noen organisasjoner har som uttalt formål å fremme folkehelsen. Men frivillig engasjement generelt skaper også merverdier - uavhengig av typen aktivitet. En viktig merverdi er engasjerte og inkluderende lokalsamfunn. Det er bra for helsa, fortsatte Slotterøy Johnsen.

Ensomhet fortsatt en viktig folkehelseutfordring

I fremleggelsen av meldingen la Michaelsen vekt på problemet med ensomhet og at det fort er de i unge og de eldre som faller utenfor. 18 prosent av norske kvinner og 13 prosent av norske menn er plaget av ensomhet. Forskning viser at å være ensom gjør oss mer utsatt for fysiske og psykiske sykdommer og tidlig død.

– Vi vet at sosiale relasjoner er svært avgjørende – ikke minst kan det forebygge ensomhet – og det er fantastiske muligheter til å bygge sosiale relasjoner i frivilligheten, sa Slotterøy Johnsen.

Mange blir ikke med i frivilligheten fordi de aldri blir spurt. Frivillighet Norge mener vi kan og må bli flinkere til å rekruttere bredt. Derfor støtter vi rekrutteringen i frivillige organisasjoner slik at den skal bli mer inkluderende.

Frivillig.no viktig i kampen mot ensomhet

Frivillighet Norge drifter rekrutteringsverktøyet Frivillig.no og Helse- og omsorgsdepartementet bidro til å utvikle og gjøre verktøyet kjent.

– 60% av de som melder interesse gjennom Frivillig.no har ikke gjort frivillig innsats siste 12 mnd. Det viser at gjennom å bli invitert med, møter de frivillige nye folk og nye fellesskap - og dette vil forebygge ensomhet, sa Slotterøy Johnsen.

Les «Folkehelsemeldingen – Gode liv i et trygt samfunn» her