Nordic Light

Folkehelseinstituttet friskmelder vanlige e-sigaretter

Folkehelseinstituttet mener at damping av virkestoffet THC og fortykningsmiddelet vitamin E-acetat er sannsynlige årsaker til det akutte utbruddet av lungesykdom i USA.

Det kommer frem i Folkehelseinstituttets nyeste redegjørelse om e-sigaretter, bestilt av Helse- og omsorgsdepartementet. De fleste sykdomstilfellene i USA oppgir å ha brukt cannabis-konsentrater med virkestoffet THC som dampevæske i e-sigarettene.

Salg i Norge neste år

Neste år skal de drøyt 150 000 nordmennene som til nå har byttet ut tobakksigaretter med e-sigaretter kunne kjøpe nikotinholdig væske i Norge. Etter flere utsettelser har regjeringen nå varslet at salget av nikotinholdig dampevæske i Norge åpner i 2020.

– Redegjørelsen fra Folkehelseinstituttet viser nok en gang viktigheten av at Norge åpner for et regulert salg av e-sigaretter. Salget av nikotinholdig dampevæske lar vente på seg i Norge, og norske forbrukere handler dampevæske i butikker langs grensen eller i utenlandske nettbutikker. Det betyr at verken forbruker eller norske myndigheter har kontroll på hva dampevæsken inneholder, sier Norvald Heidel i Nordic Light.

Et strengt regelverk

Det er stor forskjell på regulering av e-sigaretter i USA og Europa. I EU må produsentene forholde seg til et omfattende regelverk som blant annet regulerer markedstilgang, nikotininnhold og markedsføring.

I USA er det få reguleringer knyttet til e-sigaretter. Folkehelseinstituttet understreker at virkestoffet THC er forbudt og bruke og å omsette i Norge.

– Gjennom det europeiske tobakksdirektivet stiller EU høye krav til produsentene. Legemiddelverket vil ha ansvar for å kvalitetssikre alle produktene som kommer for salg. Dermed kan norske forbrukere være trygge, sier Norvald Heidel i Nordic Light.

Ingen sykdomstilfeller i England

Det er ikke observert sykdomstilfeller i England, hvor det er 3,6 millioner mennesker som damper e-sigaretter. Det britiske folkehelseinstituttet Public Health England anbefaler e-sigaretter til alle britiske røykere på bakgrunn av det er 95% mindre skadelig enn tobakksigaretter. De er nå bekymret for at tidligere røykere går fra e-sigaretter og tilbake til tobakkssigaretter etter å ha lest om sykdomstilfellene i USA.

Om Nordic Light

Nordic Light er en norsk merkevare, utviklet av et norsk selskap, med norske eiere, helt uavhengig av tobakksindustrien. Selskap stiftet i 2016 med formål om å tilby markedets beste e-sigaretter, rettet mot personer som ønsker å slutte med helseskadelig tobakksbruk. Selskapet ledes av Norvald Heidel, med internasjonal erfaring fra markedsføring og detaljhandel. Styret består av finansmannen Thomas Christensen (leder), Sparkjøp eier Iwan Eide Knudsen, entreprenør Trond Lyse, advokat Lasse Ødegaard, lege og plastisk kirurg Nils Lykke.

Følg saker fra Nordic Light

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Light på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nordic Light

Vil bytte ut røyken med damp23.2.2018 15:14:50 CETPressemelding

I løpet av våren vil sannsynligvis forskriftene for salg og markedsføring av e-sigaretter være klare. Etter en seks måneders registreringsperiode, åpner det endelig opp for salg i Norge. Det norske selskapet Nordic Light står klare til å kapre markedsandeler. – 1 av 10 nordmenn røyker daglig, mens det er over en milliard røykere i verden. Tobakk dreper og alle bør slutte. E-sigaretter er det mest effektive røykesluttproduktet i verden, sier daglig leder Norvald Heidel i Nordic Light.