Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Folkefest på Tros- og livssynsuken i Tønsberg

STL og Frivillighet Norge inviterer til fest i Tønsberg. Lørdag den 17. september kl.11:00 - 17:00 blir Farmandstorvet i Tønsberg sentrum fylt av mennesker, smaker, dans, farger og lyder fra ulike religioner og livssyn. Hele befolkningen inviteres til folkefest på Mangfoldsfesten på Tros- og livssynsuken i Tønsberg (STL).

Sceneshowet med innslag fra en rekke tros- og livssynssamfunn inkluderer både musikk, dansenumre og sang. TV-profilene Yousef Hadaoui og Heidi Vestrheim leder showet.

På Mangfoldsfesten blir det aktiviteter for hele familien, og muligheten til å pynte seg med sin egen turban, ansikts- og hennamaling. Man kan smake på spennende mat fra ulike tradisjoner, og man kan lære seg nye ferdigheter på eksempelvis kalligrafi-, yoga- og meditasjonskurs.

– Vi gleder oss til å være vertskap på Mangfoldsfesten sammen med andre religioner og livssyn, sier Senaid Kobilica, styreleder i Muslimsk Dialognettverk.

Tros- og livssynsuken i Tønsberg
Mangfoldsfesten på Farmandstorvet er ett av en rekke arrangementer som finner sted under Tros- og livssynsuken i Tønsberg som varer fra 15. til 19. september. De fleste av disse finner sted i byens guds- og forsamlingshus.

– Vi i Human-Etisk Forbund er glad for at vi har vårt eget Humanismens hus i Tønsberg å stille til disposisjon for denne feiringen av frivillighet, mangfold og det livssynsåpne samfunnet, sier styreleder i STL og generalsekretær i HEF, Trond Enger.

Et løft for frivilligheten
Etter to år med pandemi har den frivillige aktiviteten gått ned. Tros- og livssynsuken, med Mangfoldsfesten som høydepunkt, er ment å gi frivilligheten i tros- og livssynssamfunnene en mulighet til å få hjulene ordentlig i gang igjen.

– Frivilligheten i tros- og livssynssamfunnene trenger et løft, og de frivillige fortjener en fest, sier generalsekretær i STL, Ingrid Rosendorf Joys.

Tros- og livssynsuken er ett av Frivillighet Norges tolv signalarrangementer i Frivillighetens år 2022. Pandemien har gått særlig hardt ut over barn, unge og eldre. Barne- og familiedepartementet har bevilget ekstra midler til disse gruppene, og det har gjort det mulig for unge frivillige fra tros- og livssynssamfunnene å reise til Tønsberg for å være med på Mangfoldsfesten.

Program for Tros- og livssynsuken i Tønsberg

• Fotoutstillingen «Ritualer i norsk ramme» (2.-18. september).
    Denne utstillingen på Tønsberg og Færder bibliotek, og viser religions- og livssynspraksis som kan fremstå som eksotisk for mange, men som er rammet inn av velkjent
  • Menneskemøter på Tønsberg og Færder bibliotek (Torsdag 15.september kl. 19.00).
    Bli kjent med nye mennesker med en annen tros- og livssynsbakgrunn.
  • Religions- og livssynsvandring (Fredag 16.september kl. 18.00-20.00).
    Få en innføring i Tønsbergs religionshistorie på en guidet tur gjennom byen med flere stopp, som inkluderer både kirke og pub.
  • Mangfoldsfest på Farmandstorvet (Lørdag 17. september kl. 11.00-17.00).
    Stor fest med underholdning og aktiviteter.
  • Konsert med Kyiv kammerkor (Lørdag 17. september kl. 19.30).
    Denne konserten krever inngangsbillett.
  • Åpne dører i tros- og livssynssamfunnene: (Søndag 18. september kl. 11.00-19.00).
    Denne dagen får du mulighet til å besøke ulike guds- og forsamlingshus. I Humanismens hus blir det en serie foredrag, og hos Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige blir de workshop i henholdsvis slektsgranskning og kriseberedskap.
  • Fagdag om frivillighet i tros- og livssynssektoren (Mandag 19. september kl. 09.30-14.45).
    Foredrag om frivillighet i tros- og livssynssamfunn på Hotell Klubben.

Les detaljert programstl.no

Alle arrangementene er gratis, med unntak av konserten med Kyiv kammerkor i Tønsberg domkirke.

Ingrid Rosendorf Joys Generalsekretær STL
Tel: 402 15 132 Epost: ingrid.rosendorf.joys@stl.no