Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Åsmund Reistad & Marianne Tomasgård. Foto: Metaworks/Terje Johansen.

Marianne Tomasgård og Åsmund Reistad - Folk fra Follo - Album release 15.10.

Hør albumet her: https://orcd.co/folkfrafollo

Folk fra Follo formidler en lokal kulturarv som ikke mange kjenner til. I regioner der spellemannstradisjonene har hatt sterk status, har slåttene gjerne blitt videreført muntlig gjennom generasjoner. Dette har i mindre grad foregått i Østfold og Akershus. I tillegg finnes det relativt få lydopptak av spellemenn herfra. Heldigvis fantes det noen notekyndige musikere som i sin samtid så at de gamle slåttene var i ferd med å forsvinne, og foreviget dem ved å skrive dem ned på noter (ca. mellom 1750 og 1960). Slåttene som blir presentert på dette albumet er hentet fra slike gamle notebøker og de tilhørte spellemenn som Hans Borgersen, Hans Nielsen Balterud og Johannes Nielsen Schodsberg, og innsamlere som Anders Heyerdahl, Ludvig Mathias Lindemann og Christian Haslerud.

Selv om både Østfold og Akershus deler folkemusikkens tradisjonelle kriterier i stor grad, rommer den også mer. Det har i denne regionen eksistert et mangfold hvor både bondesamfunn, sjøfart, militærvesen og industri har levd side om side i flere hundre år, noe som nok har påvirket danse- og musikktradisjonene. Gjennom spellemannsbøkene får vi et innblikk i hva folk danset til før i tiden, både i de øvre sosiale sjikt og de lavere. Overklassen på 1700-tallet danset gjerne menuett som et viktig ledd i sin dannelse, mens bygdefolket på sin side danset springdans og runddanser på gressmatta eller hjemme i stua. Selv om samfunnet besto av sosiale ulikheter, så hadde folk likevel noe viktig til felles: Gleden av å danse!

På flere av slåttene har Folk fra Follo tatt seg noen kunstneriske friheter i forhold til både dansepraksis, tempo og rytme. På andre har de forsøkt å være tro mot et mer dansbart stilideal. Dette resulterer i at de både evner å formidle lokale folkemusikktradisjoner, samtidig som de skaper noe helt nytt, her og nå.

Marianne Tomasgård er født og oppvokst i Nannestad. Hun var en av frontpersonene i det kvinnelige spelemannslaget Honndalstausene, som turnerte i inn- og utland og spilte inn flere album. Hun har de siste ti årene jobbet aktivt med å grave fram og formidle folkemusikktradisjonene fra Akershus og Østfold. Dette arbeidet har ført til at hun i dag jobber som fagkonsulent for folkemusikk ved Østfold musikkråd og Akershus musikkråd. Åsmund Reistad er født og oppvokst i Bærum, og oppdaget den norske folkemusikken først i voksen alder. Han har siden vært involvert i en rekke folkemusikkprosjekter, bl.a. Trispann, Aasmund Nordstoga, Fimbul og Bredbeint. Sammen ønsker de med denne utgivelsen å få hjembygdenes folkemusikktradisjon ut av gamle notebøker og blåse liv i dem igjen.

Marianne Tomasgård: fele
Åsmund Reistad: diverse gitarer, kontrabass og mandola

Plateslipp på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Åsmund Reistad & Marianne Tomasgård. Foto: Metaworks/Terje Johansen.
Cover foto: Metaworks/Terje Johansen. Cover design: Steinar Karlsen.

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.

"Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret"19.11.2021 09:24:34 CET | Pressemelding

Frode Alnæs er klar med sin første og etterlengtede juleplate "Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret". Han har tidligere skrevet to av våre mest kjente juleklassikere "Long December Night" og "Vitae Lux". Disse to er begge med på platen, men i ny drakt. I tillegg kan man fråtse i åtte helt nye julesanger – alle på norsk. Hør albumet her Frode Alnæs er kjent som en låtskriver med sans for den gode melodien. "Lang desember natt" er intet unntak. Dette er blitt en usedvanlig vakker og varm juleplate, og musikken og tekstene fyller oss med alt julen har å by på, på godt og vondt. Her er det mange musikalske høydepunkter, både humor og alvor, lavmælte låter og salmer. Flere av låtene bør være høyaktuelle som potensielle nye juleklassikere vi ikke blir kvitt med det første. "Vitae Lux" slippes allerede 12. november og er årets julelåt hos Frelsesarmeen. Frode Alnæs har skrevet all musikken i tillegg til å være produsent, og har med seg et topplag av sangere og musikere på albumet. - "