Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!
Åsmund Reistad & Marianne Tomasgård. Foto: Metaworks/Terje Johansen.

Marianne Tomasgård og Åsmund Reistad - Folk fra Follo - Album release 15.10.

Hør albumet her: https://orcd.co/folkfrafollo

Folk fra Follo formidler en lokal kulturarv som ikke mange kjenner til. I regioner der spellemannstradisjonene har hatt sterk status, har slåttene gjerne blitt videreført muntlig gjennom generasjoner. Dette har i mindre grad foregått i Østfold og Akershus. I tillegg finnes det relativt få lydopptak av spellemenn herfra. Heldigvis fantes det noen notekyndige musikere som i sin samtid så at de gamle slåttene var i ferd med å forsvinne, og foreviget dem ved å skrive dem ned på noter (ca. mellom 1750 og 1960). Slåttene som blir presentert på dette albumet er hentet fra slike gamle notebøker og de tilhørte spellemenn som Hans Borgersen, Hans Nielsen Balterud og Johannes Nielsen Schodsberg, og innsamlere som Anders Heyerdahl, Ludvig Mathias Lindemann og Christian Haslerud.

Selv om både Østfold og Akershus deler folkemusikkens tradisjonelle kriterier i stor grad, rommer den også mer. Det har i denne regionen eksistert et mangfold hvor både bondesamfunn, sjøfart, militærvesen og industri har levd side om side i flere hundre år, noe som nok har påvirket danse- og musikktradisjonene. Gjennom spellemannsbøkene får vi et innblikk i hva folk danset til før i tiden, både i de øvre sosiale sjikt og de lavere. Overklassen på 1700-tallet danset gjerne menuett som et viktig ledd i sin dannelse, mens bygdefolket på sin side danset springdans og runddanser på gressmatta eller hjemme i stua. Selv om samfunnet besto av sosiale ulikheter, så hadde folk likevel noe viktig til felles: Gleden av å danse!

På flere av slåttene har Folk fra Follo tatt seg noen kunstneriske friheter i forhold til både dansepraksis, tempo og rytme. På andre har de forsøkt å være tro mot et mer dansbart stilideal. Dette resulterer i at de både evner å formidle lokale folkemusikktradisjoner, samtidig som de skaper noe helt nytt, her og nå.

Marianne Tomasgård er født og oppvokst i Nannestad. Hun var en av frontpersonene i det kvinnelige spelemannslaget Honndalstausene, som turnerte i inn- og utland og spilte inn flere album. Hun har de siste ti årene jobbet aktivt med å grave fram og formidle folkemusikktradisjonene fra Akershus og Østfold. Dette arbeidet har ført til at hun i dag jobber som fagkonsulent for folkemusikk ved Østfold musikkråd og Akershus musikkråd. Åsmund Reistad er født og oppvokst i Bærum, og oppdaget den norske folkemusikken først i voksen alder. Han har siden vært involvert i en rekke folkemusikkprosjekter, bl.a. Trispann, Aasmund Nordstoga, Fimbul og Bredbeint. Sammen ønsker de med denne utgivelsen å få hjembygdenes folkemusikktradisjon ut av gamle notebøker og blåse liv i dem igjen.

Marianne Tomasgård: fele
Åsmund Reistad: diverse gitarer, kontrabass og mandola

Plateslipp på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Åsmund Reistad & Marianne Tomasgård. Foto: Metaworks/Terje Johansen.
Cover foto: Metaworks/Terje Johansen. Cover design: Steinar Karlsen.