Folk aksepterer flere restriksjoner på bilbruk

Studien er gjennomført av Transportøkonomisk institutt på oppdrag for Samferdselsdepartementet, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, BaneNOR, Nye Veier, Kystverket og Avinor.
Mener miljø bør prioriteres høyere
– Når det gjelder miljøholdninger og adferd, tyder resultatene på at befolkningen som helhet mener at miljø bør prioriteres høyere sammenlignet med tidligere, forteller sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen.
Resultatene viser blant annet at 47 prosent aksepterer restriksjoner på sin bilbruk i 2019 mot 39 prosent i 1998. Flere er også enige i at gratis parkeringsplass ved arbeidssted bør beskattes (19 prosent i 2019 mot 9 prosent i 1998).
Samtidig er det færre i 2019 som tror at løsningen på miljøproblemene er innen rekkevidde, med den prioriteringen miljøproblemene har fått (16 mot 22 prosent).
Teknologioptimismen har vokst kraftig
I 1998 var 33 prosent enige i at ny teknologi vil løse fremtidens miljøproblemer, mens det var 52 prosent som svarte det samme i 2019.
De som er mest positive til miljø og viktigheten av miljøvern, mener imidlertid at miljøvern bør stå høyt på den politiske agendaen, og at man ikke kan løse miljøproblemene kun med ny teknologi.
– Dette er en veldig stor endring. Folk er nok blitt mer bevisst på hvor raskt den teknologiske utviklingen kan gå. Vi har opplevd den store suksessen med elbiler, som har gått veldig fort og som har vært viktig for å redusere klimagassutslipp. Men teknologiutvikling alene vil ikke løse alle miljøproblemene, mener Oskar Kleven.
Rene bilbrukere er mer negative til miljøspørsmål
Oppfatningen av bilens rolle for luft- og miljøutfordringer har ikke endret seg totalt sett. 53 prosent mener fortsatt at bilen er skyld i en stor del av luftforurensingen og 27 prosent mener det har liten betydning for miljøet hvilke transportmidler de velger.
Blant de som er rene bilbrukere derimot, mener kun 38 prosent at bilen er skyld i luftforurensing mot 46 prosent i 1998. Dette kan også ha sammenheng med at vi har fått flere elbiler på veien. 39 prosent mener at det har liten betydning for miljøet hvilke transportmidler de velger mot 31 prosent i 1998.
I tillegg er det slik at mens befolkningen som helhet er blitt mer positive til ulike restriksjoner på bilbruk, er det ingen eller liten endring i holdningen til dette blant rene bilbrukere.
Bilandelen har økt jevnt siden 1990-tallet
De fleste er enige i at bilen først og fremst er et praktisk fremkomstmiddel (84 prosent), og det er langt flere som mener det i dag enn i 1998 (62 prosent). Dette støttes opp av mindre kunnskap om bil i dag enn i 1998
Økt miljøinteresse og mindre interesse for bil og motor synes imidlertid ikke å ha hatt noen effekt på bilbruken i Norge. Bilandelen på reiser har økt jevnt siden 1990-tallet (fra 50 prosent i 1992 til 55 prosent i 2013/14).
Hvorfor velger folk bil til jobb?
På arbeidsreiser har bilandelen ligget mer stabilt på 63 prosent. Ni av ti av de som bruker bil til jobben svarer at det er mest tidseffektivt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok tilpasset deres behov. Deretter kommer det at bilen gir mer frihet og kontroll.
Rundt tre fjerdedeler svarer at de bruker bil for å kunne velge selv når de reiser. Over halvparten nevner at de bruker bil fordi det er billigere enn kollektivtransport.
Nøkkelord
Kontakter
Oskar KlevenSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:41632148oskar.kleven@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noBilder

Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom