Folk aksepterer flere restriksjoner på bilbruk
Studien er gjennomført av Transportøkonomisk institutt på oppdrag for Samferdselsdepartementet, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, BaneNOR, Nye Veier, Kystverket og Avinor.
Mener miljø bør prioriteres høyere
– Når det gjelder miljøholdninger og adferd, tyder resultatene på at befolkningen som helhet mener at miljø bør prioriteres høyere sammenlignet med tidligere, forteller sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen.
Resultatene viser blant annet at 47 prosent aksepterer restriksjoner på sin bilbruk i 2019 mot 39 prosent i 1998. Flere er også enige i at gratis parkeringsplass ved arbeidssted bør beskattes (19 prosent i 2019 mot 9 prosent i 1998).
Samtidig er det færre i 2019 som tror at løsningen på miljøproblemene er innen rekkevidde, med den prioriteringen miljøproblemene har fått (16 mot 22 prosent).
Teknologioptimismen har vokst kraftig
I 1998 var 33 prosent enige i at ny teknologi vil løse fremtidens miljøproblemer, mens det var 52 prosent som svarte det samme i 2019.
De som er mest positive til miljø og viktigheten av miljøvern, mener imidlertid at miljøvern bør stå høyt på den politiske agendaen, og at man ikke kan løse miljøproblemene kun med ny teknologi.
– Dette er en veldig stor endring. Folk er nok blitt mer bevisst på hvor raskt den teknologiske utviklingen kan gå. Vi har opplevd den store suksessen med elbiler, som har gått veldig fort og som har vært viktig for å redusere klimagassutslipp. Men teknologiutvikling alene vil ikke løse alle miljøproblemene, mener Oskar Kleven.
Rene bilbrukere er mer negative til miljøspørsmål
Oppfatningen av bilens rolle for luft- og miljøutfordringer har ikke endret seg totalt sett. 53 prosent mener fortsatt at bilen er skyld i en stor del av luftforurensingen og 27 prosent mener det har liten betydning for miljøet hvilke transportmidler de velger.
Blant de som er rene bilbrukere derimot, mener kun 38 prosent at bilen er skyld i luftforurensing mot 46 prosent i 1998. Dette kan også ha sammenheng med at vi har fått flere elbiler på veien. 39 prosent mener at det har liten betydning for miljøet hvilke transportmidler de velger mot 31 prosent i 1998.
I tillegg er det slik at mens befolkningen som helhet er blitt mer positive til ulike restriksjoner på bilbruk, er det ingen eller liten endring i holdningen til dette blant rene bilbrukere.
Bilandelen har økt jevnt siden 1990-tallet
De fleste er enige i at bilen først og fremst er et praktisk fremkomstmiddel (84 prosent), og det er langt flere som mener det i dag enn i 1998 (62 prosent). Dette støttes opp av mindre kunnskap om bil i dag enn i 1998
Økt miljøinteresse og mindre interesse for bil og motor synes imidlertid ikke å ha hatt noen effekt på bilbruken i Norge. Bilandelen på reiser har økt jevnt siden 1990-tallet (fra 50 prosent i 1992 til 55 prosent i 2013/14).
Hvorfor velger folk bil til jobb?
På arbeidsreiser har bilandelen ligget mer stabilt på 63 prosent. Ni av ti av de som bruker bil til jobben svarer at det er mest tidseffektivt og at kollektivtilbudet ikke er godt nok tilpasset deres behov. Deretter kommer det at bilen gir mer frihet og kontroll.
Rundt tre fjerdedeler svarer at de bruker bil for å kunne velge selv når de reiser. Over halvparten nevner at de bruker bil fordi det er billigere enn kollektivtransport.
Nøkkelord
Kontakter
Oskar KlevenSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:41632148oskar.kleven@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noBilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt på siste strekning av E39 Betna-Stormyra23.4.2024 11:21:40 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen og Garpestad AS signerte mandag kontrakt på bygging av ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim kommune.
Stenger sørgående løp i Glaskartunnelen neste helg22.4.2024 14:34:34 CEST | Pressemelding
Sørgående løp på E39 (mot Bergen) bli stengt helgen 3.- 6. mai, i forbindelse med oppgradering av Glaskartunnelen. Vegen skal graves opp, og Vegvesenet oppfordrer folk i nærområdet til å unngå kjøring og heller bruke kollektiv eller sykkel denne helgen.
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom