Følg Idrettens kvinnedag mandag 8. mars

Velkommen til Idrettens kvinnedag 8. mars kl. 11.30–12.45 – som i år blir arrangert som en digital konferanse. Delta og hør blant andre idrettspresident Berit Kjøll, viseadmiral Louise Kathrine Dedichen og kirurg og gründer Marie Louise Sunde.

Følg konferansen her.

Hvorfor arrangerer vi Idrettens kvinnedag?
Den internasjonale kvinnedagen angår i høyeste grad idretten også, og i 2018 arrangerte vi for første gang Idrettens kvinnedag. Dagen er viktig for å sette søkelys på den kjønnsubalansen som finner sted blant toppledere i norsk idrett. Idrettens kvinnedag er også viktig for å dele det gode arbeidet som gjøres på dette området av flere organisasjonsledd, og den er viktig for å utfordre idretten til å jobbe videre med problematikken.

Program:

• Åpning og velkommen ved idrettspresident Berit Kjøll
  • Hilsen fra kulturminister Abid Q. Raja
  • Presentasjon fra digital rundbordskonferanse ved Elisabeth Faret (styremedlem i NIF) og Roar Bogerud (styreleder i Viken idrettskrets)
  • Hva skal til for at kvinner ønsker å ta lederverv i norsk idrett? Samtale med Emilie Westbye (president i Norges Motorsportforbund) og Cecilia Flatum (leder av Deloitte Consulting Norge)
  • Barrierer og muligheter for kvinner/jenter i idrettsorganisasjonen. Samtale med Åsne Havnelid (administrerende direktør i Norsk Tipping) og Marlene Persson (stipendiat ved NOVA OsloMet)
  • Hvordan har andre organisasjoner jobbet med å få til et kvinneløft? Samtale med Louise Kathrine Dedichen (viseadmiral og sjef for Forsvarets militærmisjon i Brussel) og Marie Louise Sunde (lege, gründer, foredragsholder og daglig leder i Equality Check)
  • Hvordan kan menn bidra i arbeidet med å øke andelen kvinnelig ledere? Samtale med Erik Røste (president i Norges Skiforbund) og Halvor Granerud (landslagshopper, Norges Skiforbund)
  • Oppsummering og avslutning