Født i feil kropp rørte en hel nasjon

TV2 serien født i feil kropp ble en stor suksess og som den norske befolkningen tok inn i sitt hjerte.

Styreleder i Harry Benjamin ressurssenter (HBRS)Mikael Scott Bjerkeli vil på vegne av HBRS spesielt takke deltagerne i serien for deres åpenhet og mot. Det samme gjelder foreldre og søsken som ga dokumentarserien en ekstra og viktig dimensjon. Bjerkeli vil også takke Petter Vennerød og hans team for å ha laget en meget viktig og flott serie om en liten og stigmatisert minoritet.

Bjerkeli håper og tror at serien vil skape mer kunnskap og forståelse i samfunnet for de som opplever seg å være født i feil kropp. Det som dessverre er vanlig også i dag er at de fleste som søker denne hjelpen er preget av skam. Skammen har ført til at mange har fått tilleggsproblemer som angst og depresjon. De har sett hvordan samfunnet ser på denne gruppen, da er det lett at man tar det inn i seg selv, at man ikke er så mye verdt.

Rikshospitalet som har det nasjonale behandlingsansvaret for denne gruppen viser til at 50 – 70 % av pasientene sliter med angst og depresjon. Jeg håper dokumentarserien på sikt kan være et viktig bidrag til at stadig færre føler skam over å være de menneskene som de er avslutter Bjerkeli.

.