Født Fri krever bevissikring

Stiftelsen Født Fri mener at granskningsrapporten fra EY er feilaktig. Vi ber nå domstolene gi oss tilgang til lydopptak fra intervjuet med Morten Guldberg og Shabana Rehman.

Et vesentlig bevis i granskningsrapporten er intervjuer med Shabana Rehman og Morten Guldberg. Vi har lenge bedt om lojale og objektive utskrifter fra lydopptak fra intervjuene. Dette er blitt nektet oss av EY som kun tilbyr oss å lytte til lydopptakene på en kafe. Vi kan ikke se at EY har noen berettiget interesse i å motsette seg utlevering. På denne bakgrunn er det i dag innsendt begjæring om bevissikring til Oslo tingrett. Innholdet i intervjuene vil være vesentlig for å rette opp rapportens feilaktige konklusjoner og ubegrunnede påstander.

Stiftelsen ble allerede før granskning ble iverksatt nektet utbetalt siste del av statsstøtten. Stiftelsen står derfor i dag uten midler til å gjennomføre viktige prosjekter og, ikke minst, til å forsvare seg mot EY’s feilaktige rapport ved bruk av profesjonelle rådgivere. Også de ansatte er permittert fra 29. september. På denne bakgrunn har vi bedt om utbetaling av nødvendige midler for å kunne fortsette den viktige driften og forsvare oss mot direktoratets overreaksjon basert på EY’s feilaktige rapport.

Vedlagt denne pressemelding ligger begjæring og brev.

Stiftelsen Født Fri skal arbeide for felles likestillingsmål på tvers av kjønn, tro og etnisitet.

Les mer om oss : https://fodtfri.no