FN-sambandet forventer større bevilgninger til FN fra SV

SVs budsjettforslag nedprioriterer viktige FN-organisasjoner. Dette er alvorlig i en tid da verden trenger hjelp fra disse organisasjonene mer enn noensinne, mener FN-sambandet.
FN-sambandets generalsekretær Catharina Bu. Foto: Siw Pessar

I dag la SV frem sitt forslag til budsjett. FN-sambandet er fornøyd med at SV ønsker å øke bevilgningene til bistand.

- Norge må bevilge minimum 1 prosent av BNP til bistand. Vi er fornøyde med at SV prioriterer dem som trenger det aller mest i sitt alternative budsjett, sier Catharina Bu, FN-sambandets generalsekretær. - Behovene i mange land er enorme, FN er underfinansiert og det er mildt sagt spesielt om ikke et rød-grønt flertall når målet om 1 prosent i en tid hvor vi profiterer på krigen, fortsetter Bu.

FN-sambandet registrerer at SV ikke har prioritert de såkalte kjernebidragene til FN i sitt alternative budsjett, men forventer at dette vil endre seg når partene kommer til enighet om å øke bistandsbudsjettet til 1 prosent.

- Jeg hadde forventet mer i støtte til FN-organisasjoner fra SV. Partiets forslag nedprioriterer Verdens matvareprogram, høykommissærene for flyktninger og menneskerettigheter, og andre FN-organisasjoner. Dette er alvorlig i en tid da verden trenger hjelp fra disse organisasjonene mer enn noensinne, sier Bu.

FN-organisasjonene har altfor lite tilgjengelige midler for å levere på verdens enorme behov. Her kan Norge gjøre en forskjell, spesielt ved å øke kjernebidragene til FN, mener Bu.

Bakgrunn

SVs alternative statsbudsjett: https://www.sv.no/politikken/alternativt-statsbudsjett/

Eksempel: SV har valgt å ikke prioritere FNs høykommissær for menneskerettigheter. SV foreslår 0 kr mer. I stedet har de foreslått høyere sektor-, norske- og regionbevilgninger til menneskerettigheter – uten å støtte navet, FNs høykommissær for menneskerettigheter.

FN-sambandets generalsekretær Catharina Bu. Foto: Siw Pessar