Flytrafikken fortsatte å øke i september

Totalt 2 767 623 passasjerer reiste til eller fra Avinors lufthavner i september i år. Det er en oppgang på 82 prosent sammenliknet med samme måned i 2020, men fremdeles 45 prosent lavere enn september 2019.

Sammenliknet med august økte totaltrafikken ved Avinors lufthavner i september med 12 prosent. Størst var økningen på utenlandstrafikk, som økte med 14 prosent fra august.

– Det er gledelig at passasjertallene fortsetter å øke, noe som gjenspeiler økt aktivitet i norsk luftfart og at flere og flere kommer tilbake på jobb. Vi forventer imidlertid en enda større vekst i oktober i takt med at de globale reiserådene ble opphevet 1. oktober, sier trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

Flere ruter gjenåpnes

Antall reisende til eller fra utlandet økte med 263 prosent sammenliknet med september i 2020. I tråd med dette åpnes flere og flere flyruter opp igjen.

– I uke 39 ble det operert 172 utenlandsruter fra Avinors lufthavner, men det er fremdeles godt under 2019-nivået som var på 248 ruter samme uke, sier Riise.

Se detaljerte trafikktall her.

Intensjonskunngjøring – tildeling av areal for pilottesting av deicing ved Oslo lufthavn8.10.2021 11:21:16 CEST | Aktuelt

«Avinor har til hensikt å inngå kontrakt med MSG Aviation AS («MSG») om utleie av et areal vest av dagens deice plattform Bravo Nord på Oslo lufthavn Gardermoen («OSL»). MSG skal benytte arealet til å etablere et pilotanlegg for avising, flyvask, motorvask og inspeksjon av fly på OSL. Pilotanlegget skal teste ny teknologi og fremgangsmåte for gjennomføring av avising og de andre tre tjenestene, og skiller seg fra tradisjonelle avisingsmetoder som i dag benyttes ved OSL og andre lufthavner. MSGs formål med pilotanlegget er å teste tekniske, operative og kommersielle forhold knyttet til etablering og drift av slikt anlegg under realistiske driftsforhold ved en større lufthavn. MSG vil som del av piloten tilby flyselskap og handlere tilgang til avisingsvæske og bruk av anlegget for avvising mot vederlag som del av den kommersielle utprøvingen av konseptet. Avtalen vil gi MSG adgang til å benytte arealet på OSL for en periode på tre år regnet fra byggestart for prosjektet, hvoretter avtale